Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Chcą wpisać Kanał Elbląski na Listę UNESCO

infoship
27.11.2017 09:31
0 Komentarzy

24 listopada 2017 r. zarząd woj. warmińsko-mazurskiego powołał radęnaukowo-programową, która ma wypracować wizję rozwoju i promocji KanałuElbląskiego. Lokalne samorządy starają się o wpisanie tego unikatowego zabytkuhydrotechniki na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

W skład rady weszli przedstawiciele świata nauki, lokalnychstowarzyszeń, organizacji pozarządowych, gmin i powiatów położonych nad KanałemElbląskim oraz instytucji związanych z funkcjonowaniem tego szlaku wodnego.Mają pomóc władzom samorządowym regionu w tworzeniu strategii rozwoju ipromocji tego obszaru.

Według marszałka województwa Gustawa Marka Brzezina, wnioskiwypracowane przez radę będą służyć lepszemu wykorzystaniu potencjałuturystycznego, gospodarczego i społecznego subregionu Kanału Elbląskiego.”Nie może być tak, że światowej klasy obiekt w użytkowaniu nie przynosiefektów rozwojowych” – ocenił.

Jego zdaniem, działalność rady może też pomóc samorządom wewcześniejszym przygotowaniu projektów, które będą ubiegać się o unijnedofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego po 2020 r. Jak przypomniałw poprzedniej perspektywie budżetowej UE na realizację przygotowanego w latach2004-2006 programu rozwoju turystyki w obszarze Kanału Elbląskiego i PojezierzaIławskiego otrzymały one 240 mln zł.

Sam Kanał Elbląski przeszedł gruntową rewitalizację, którazakończyła się w maju 2015 r. Wyremontowano zabytkowe pochylnie i śluzy,wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane zfunkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi. Inwestycja kosztowała ok. 111 mlnzł, z czego ponad 48 mln zł stanowiło dofinansowanie z Programu OperacyjnegoInnowacyjna Gospodarka.

Według prezes Lokalnej Grupy Działania „Łączy nas KanałElbląski” Stanisławy Pańczuk, obecnie z tej drogi wodnej korzysta co rokuok. 65-70 tys. osób, w większości są to pasażerowie statków turystycznych. Wjej ocenie, ze względu na ograniczoną przepustowość szlaku ta liczba raczej sięnie zwiększy.

Jak mówiła, znacznie więcej turystów mogłyby natomiastprzyciągnąć tereny położone nad kanałem, czyli tzw. Kraina Kanału Elbląskiego.Według jej szacunków, dotychczas przyjeżdżało tam ok. 200 tys. turystówrocznie. Przyznała, że w tym celu trzeba jednak poprawić dostępnośćkomunikacyjną i infrastrukturę turystyczną tego obszaru.

Nowo powołana rada naukowo-programowa ma również wspieraćstarania samorządów zrzeszonych w Związku Gmin Kanału Ostródzko-Elbląskiego iPojezierza Iławskiego o umieszczenie tego obiektu na prestiżowej LiścieŚwiatowego Dziedzictwa UNESCO.

Początkowo związek chciał wpisania na tę listę jedynieodcinka z zabytkowymi pochylniami, potem jednak rozszerzył te starania na 71 kmdrogi wodnej od jeziora Jeziorak i Jeziora Drwęckiego po jezioro Drużno, w tympięć pochylni i dwie śluzy. Samorządy liczą, że umieszczenie kanału na liście UNESCOwpłynie na wzrost liczby turystów i ułatwi pozyskiwanie pieniędzy z funduszyregionalnych i europejskich.

„Na podstawie innych zabytkowych kanałów możnaspodziewać się, że cała procedura rozpatrywania wniosków trwa najkrócej odpięciu do 10 lat. Z tego wynika, że my skutecznie możemy zakończyć to po 2020r. – powiedział PAP sekretarz gminy Ostróda Cezary Wawrzyński.

Zbudowany w latach 1844-60 Kanał Elbląski łączy jeziorazachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiemhydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu pochylni z tzw. suchymgrzbietem – w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki ijachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciąganepo torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne. (PAP)

Komentarze