Crist zbuduje polarny statek pasażerski. Dla Norwegów

infoship
08.01.2018 08:49
0 Komentarzy

Stocznia Crist rozpoczęła budowę polarnego statkupasażerskiego z innowacyjnym kadłubem X-Bow dla norweskiego armatora. Jednostkao długości prawie 125 m ma być jednym z najbardziej innowacyjnych statkówpasażerskich na świecie.

Stocznia Crist S.A. w komunikacie poinformowała, że w piątekodbyło się pierwsze cięcie stali do budowy jednostki. W praktyce oznacza torozpoczęcie jej budowy. Tomasz Wrzask ze stoczni Crist w Gdyni poinformował, żestatek będzie miał innowacyjny kadłub X-Bow (w części dziobowej ma nietypowykształt opatentowany pod nazwą X-Bow i opracowany przez Ulstein Design zNorwegii – PAP). Stocznia podała, że „powstanie jeden z najbardziejinnowacyjnych statków pasażerskich na świecie – NB 312″. Jednostka o długościprawie 125 m i szerokości ponad 20 m będzie mogła pływać w trudnych warunkachpolarnych. Na pokład będzie mogła zabrać ponad stu pasażerów i zaoferować im”luksusowe warunki”.

W rozmowie z PAP Wrzask zwrócił uwagę, że statek będzie mógłrealizować też funkcje ekspedycyjną. „Na pokładzie będzie też miejsce dla ok.20 naukowców, którzy podczas rejsu będą mogli realizować badania naukowe wobszarze polarnym” – dodał. Zaznaczył, że „jednostka ma docierać do takichmiejsc, gdzie nie docierają inne statki”.

Stocznia Crist zaznaczyła w komunikacie, że wyposażeniejednostki w kadłub z linii X-Bow „zmniejszy uderzanie fal o kadłub, przez cozwiększy komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszeniahałasu i wibracji”. „Kształt i zamknięty charakter X-Bow ma równieżzminimalizować ryzyko rozprysku fal, unikając zagrożenia lub uciążliwości śliskichlub oblodzonych pokładów” – argumentuje stocznia. Zakłada się, że dziękizastosowaniu kadłuba X-Bow jednostka będzie miała dużo mniejszy wpływ naśrodowisko, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów operacyjnych.

Stocznia w Gdyni ma zbudować w części wyposażony statek,który w 2019 r. będzie przekazany do norweskiej stoczni Ulstein, gdzie wykonanezostaną „ostatnie prace wykończeniowe”. Do eksploatacji ma byćprzekazany w 2020 roku.

Stocznia Crist, jedna z największych w Polsce, zostałautworzona w 1990 r. Dotąd zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek. Firmawspółpracuje z armatorami i stoczniami z Polski, Holandii, Norwegii, Danii,Niemiec, Islandii i USA. Specjalizuje się w budowie specjalistycznych statków ikonstrukcji dla przemysłu morskiego.

W 2010 r. Crist kupiła z zasobów mienia dawnej StoczniGdynia suchy dok, największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz terenydo prefabrykacji kadłubów. Działa jako spółka akcyjna.(PAP)

Komentarze