TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoAir

TransInfo

Dlaczego PŻB potrzebuje nowych promów?
PAP InfoShip.pl - Opublikowano: 14.06.2016 13:10:32 1 komentarz
Dlaczego PŻB potrzebuje nowych promów?

Potrzebujemy nowych promów, bo część obecnie użytkowanych w ciągu 5-10 lat będzie musiała być złomowana, a bez nowego pływającego taboru możemy stracić rynek - powiedział PAP prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej - Polferries Piotr Redmerski.

W ubiegłym tygodniu podpisano w Szczecinie list intencyjny ws. budowy dwóch promów na zamówienie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. List podpisali uczestnicy przyszłego konsorcjum, które ma zbudować jednostki: Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego, Stocznia Remontowa "NAUTA", Morska Stocznia Remontowa Gryfia oraz Szczeciński Park Przemysłowy, działający na terenach po byłej stoczni w Szczecinie. List podpisały także Polski Fundusz Rozwoju oraz PKO BP, które mają finansować budowę statków. Konsorcjum ma powstać po wejściu w życie ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, co według jej projektu ma nastąpić 1 stycznia 2017 r.

PAP: Dlaczego podjęliście decyzję o budowie dwóch nowych promów, a nie ewentualnego zakupu używanych jednostek w Europie?

Piotr Redmerski: Promy muszą powstać, bo rynek przewozów promowych na Bałtyku się tego domaga. Obecnie na rynku europejskim trudno zakupić używany prom, spełniający wymagania klientów. Z drugiej strony wzrost rocznie ponad 10 proc. w ilości przewiezionych samochodów ciężarowych powoduje, że musimy mieć coraz większy tabor pływający, w przeciwnym razie ktoś inny zagospodaruje tę lukę na rynku.

Jesteśmy skazani na budowę nowych promów również dlatego, że w ciągu 5-10 lat ok. 7 promów użytkowanych przez polskich armatorów będzie musiało być ze złomowanych z uwagi na wiek.

List intencyjny jest więc wielką szansą dla stoczni, które powinny stworzyć konsorcjum i wyłonić lidera będącego w stanie zbudować te promy. Dla nas jako armatora najważniejszą rzeczą, oprócz ceny i jakości, jest przede wszystkim czas, w którym zbudowane będą te promy. Opóźnienia nie wchodzą w grę, to są ogromne straty dla armatora.

PAP: Jeśli - tak jak pan mówi - 7 promów będzie musiało być ze złomowanych w najbliższych latach, to czy znajdą się pieniądze na budowę kolejnych promów?

Piotr Redmerski: Myślę, że tak, branża na dzień dzisiejszy gwarantuje zadawalające stopy zwrotu z inwestycji, dlatego trzeba rozpocząć ten projekt. Z przekonaniem inwestorów nie będzie więc problemu, potwierdza to sam list intencyjny, podpisany przez instytucje finansowe. Jeżeli projekt się powiedzie, będzie to na pewno generowało powstaniem następnych inwestycji w polskich stoczniach. Niestety gdyby realizacja tego projektu zakończyła się klęską, to byłoby to fatalne dla polskiego rynku promowego, ponieważ polscy armatorzy mogą wtedy tracić udział w rynku z uwagi na brak odpowiednich promów do żeglugi spełniającej wymagania rynkowe.

PAP: Jak pan ocenia pomysły stworzenia Polskiej Grupy Promowej, czyli połączenie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej i Polskiej Żeglugi Morskiej?

Piotr Redmerski: Każda z tych firm to kilkadziesiąt lat tradycji i trudno wytłumaczyć taką zmianę pracownikom, związkom zawodowym. Nie można tego robić na siłę. Oczywiście z punktu widzenia właściciela pewnie musi dojść do centralizacji zarządzania. Istnieje jednak forma współpracy np. holding, która pozwala na realizację celów postawioną przez właściciela przy zachowaniu odrębności oraz samodzielności podmiotów gospodarczych.

Moim zdaniem dobrym rozwiązaniem są wspólne inwestycje, z których dwa podmioty będą korzystać.

PAP: Czy jednak np. tworzenie wspólnej strategii przez jeden podmiot nie ma większych zalet?

Piotr Redmerski: Strategii nie można mieć innej niż oczekuje rynek. Strategia i model inwestycyjny, którą opracowaliśmy, może być wykorzystana również w Polskiej Żegludze Morskiej. Oni też będą musieli wymieniać promy i to w okresie kilku lat; w interesie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej jest również powodzenie odnowy floty w PŻM.

PAP: Czy będzie powrót do pomysłu prywatyzacji PŻB?

Piotr Redmerski: Jeżeli myślimy o prywatyzacji, kiedy ta firma tak się rozwija, to powiem - nie. PŻB ma dużą szansę na znaczny wzrost wartości, więc w interesie Skarbu Państwa jest być jej właścicielem, a nie pozbywać się akcji. To było rozważane pięć lat temu, kiedy rzeczywiście firmie groziła upadłość i trzeba było znaleźć inwestora strategicznego, ale to się zmieniło.

Jednak wejście na giełdę i sprzedanie około 30-40 proc. akcji i możliwość większego stabilniejszego czy elastycznego finansowania kolejnych inwestycji byłaby pożądana.

PAP: Jak pan prognozuje rozwój rynku promowego w tym roku?

Piotr Redmerski: Na pewno będzie rósł. Nie będą to tak rekordowe wzrosty jak w ostatnich latach, czyli 15 proc., ale znaczne. Myślę, że w 2020 r. zobaczymy pół miliona samochodów ciężarowych rocznie przewiezionych promami ze Świnoujścia do Szwecji.

Rozmawiał Krzysztof Markowski.(PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PŻB
MGMiŻŚ
konferencja
  • Andrzej STAWSKI – 14.06.2016

    To są chore pomysły chorych ludzi. Ambicje przerastają możliwości. Niech się polscy armatorzy dogadają ze STENA LINE i wejdą w w konsorcjum. Już raz PŻB Narobiło bałaganu na rynku obrażając się na UNITY LINE czyli konsorcjum PŻM, Euroafrica i PŻB.To że w rządzie mamy matołów bez pojęcia to rozumiem (jaki Prezes tacy fachowcy), ale to jeszcze się okazuje , że mamy również fachowców do doopy. Totalna porażka. Kongres Morski to wykazał.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....