Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Eko-prom powstaje w Gdyni

infoship
08.04.2016 09:28
0 Komentarzy

W stoczni Crist rozpoczęła się budowa innowacyjnego,ekologicznego promu FinFerries do transportu 90 pojazdów i prawie 400 osób.Budowa powstającej dla armatora z Finlandii jednostki ma potrwać półtora roku.

Jak poinformowała stocznia w komunikacie, w 6 kwietnia br.rozpoczęto cięcie blach innowacyjnej jednostki. Będzie to specjalistyczny,ekologiczny prom typu „double-ended”, który będzie mógł byćobsługiwany przez trzyosobową załogę. Na promie będzie zamontowany innowacyjnysilnik dieslowo-hybrydowy.

Statek wyposażonybędzie w trzy silniki główne diesla, dwa pędniki azymutalne oraz zestawakumulatorów. Będą one przystosowane do niesprzyjających warunkówklimatycznych, niskich temperatur oraz dużych opadów śniegu. Pełnomocnikzarządu stoczni Crist SA Zdzisław Bahyrycz zaznaczył, że do najważniejszychczynników branych pod uwagę w eksploatacji promów samochodowo-pasażerskich jestich zdolność do szybkiego załadunku i wyładunku oraz rozwiązania ekologiczne.Ocenił, że o ekologicznym podejściu do projektów w stoczni Crist SA świadczyto, że rozważane jest stosowanie silnika spalinowego jedynie do ewentualnychcelów awaryjnych.

– Wejście na wymagający rynek fiński z nowoczesną jednostkąposzerza możliwości kontraktacji stoczni w rejonie Skandynawii – zauważyłBahyrycz. – Wobec dużej liczby drogowych przepraw promowych i dużej wagiprzykładanej przez rządy i samorządy lokalne do spraw ochrony środowiska wEuropie, należy się spodziewać rosnącego zainteresowania podobnymikonstrukcjami – dodał.

Prom FinFerries obsługiwać będzie morski odcinek drogowejprzeprawy pomiędzy Parainen oraz Nauvo, położonymi w południowo-zachodniejczęści Finlandii. Statek będzie miał prawie 97 m długości i ponad 15 mszerokości. Jego budowa ma potrwać ok. półtora roku.

Niespełna dwa tygodnie temu Stocznia Crist SA przekazałaarmatorowi z Francji specjalistyczną jednostkę samopodnośną”Zourite”, która będzie wykorzystana przy budowie autostrady wzdłużwybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Wówczas przedstawiciele stocznipodali, że zakład ma pełen portfel zamówień do połowy 2017 r. i prowadzone sąnegocjacje ws. kolejnych kontraktów.

Stocznia Crist została utworzona w 1990 r. przez dwóchinżynierów budowy okrętów: Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego. Do tejpory zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek. Firma współpracuje zarmatorami i stoczniami z Polski, Holandii, Norwegii, Danii, Niemiec, Islandiii USA.

W 2010 r. Crist kupiła z zasobów mienia dawnej StoczniGdynia suchy dok, największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz terenydo prefabrykacji kadłubów. W 2013 r. w spółce niespełna 30 proc. udziałówobjęła Agencja Rozwoju Przemysłu poprzez Mars Fundusz Inwestycyjny. ObecnieFundusz jest właścicielem 35 proc. akcji stoczni Crist, pozostałe 65 proc.akcji należy do twórców stoczni.(PAP)

Komentarze