Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gróbarczyk: koszt przekopu Mierzei Wiślanej wzrósł o ok. 20 proc.

infoship
03.02.2020 12:15
0 Komentarzy

Koszt przekopuMierzei Wiślanej wzrósł o ok. 20 proc. , co odpowiada podwyżce cen na rynkubudowlanym – mówił w poniedziałek minister gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej Marek Gróbarczyk.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 kmdługości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednosteko zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości -20 m. Budowa kanału ma potrwaćdo 2022 roku.

Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogiwodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodnydostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez RosjęCieśniny Piławskiej.

Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowejpytany w poniedziałek na antenie Radia Plus, dlaczego koszty związane zprzekopem Mierzei Wiślanej w ciągu ostatnich miesięcy „znaczącowzrosły” odpowiedział: „koszty wzrosły ok. 20 proc. ponieważ przetarg,który został rozstrzygnięty, to przetarg na budowę kanału przez MierzejęWiślaną i on był zakładany na kwotę 880 mln zł, natomiast cena wzrosła do ok.950 mln zł, bodajże, niecałego 1 mld zł”. Zaznaczył, że odpowiada topodwyżce cen na rynku budowlanym.

Przypomniał że oferta, która została wybrana była ofertąnajtańszą, poza odrzuconą ofertą turecką, która opiewała na 1 zł. „Wzwiązku z tym prace, które zostały rozpoczęte w oparciu o konsorcjumpolsko-belgijskie (NDI-Besix – PAP) z dużym doświadczeniem wskazuje, że był todobry wybór, zgodny z kryteriami zawartymi w postępowaniu przetargowym” -wskazał.

Gróbarczyk dodał, że roboty będę wykonywane w kolejnychprzetargach, które „już na dniach zostaną ogłoszone”, będą dotyczyćtoru żeglugowego przez Zalew Wiślany i modernizacji rzeki Elbląg.

Pytany o budowę promu dla PŻB, która miała ruszyć w ubiegłymroku, odpowiedział: „w związku z tym, że terminy nam się w ostatnim czasiebardzo +rozjeżdżały+, pragnę tylko powiedzieć, że trwają cały czas rozmowy w ramachzakupu gotowego projektu od firmy zajmującej się projektowaniem”.

Gróbarczyk dodał, że ten proces jest w fazie końcowej.Wyjaśnił, że została zawiązana spółka Polskie Promy, która ma realizować tozadanie. „Ta budowa musi się rozpocząć, tak się musi stać” -podkreślił.


Komentarze