Gróbarczyk: renegocjować odrzańską umowę z Niemcami
Polsko-niemiecką umowę z 2015 r., mającą zwiększyć ochronęprzeciwpowodziową na granicznym odcinku Odry, należy renegocjować – powiedziałw sobotę, 6 maja 2017 r., w Szczecinie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej MarekGróbarczyk. Zdaniem ministra umowa blokuje inwestycje na Odrze, związane z IVklasą żeglowności.
Umowę o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych napograniczu polsko-niemieckim podpisali w kwietniu 2015 r. polski szef resortuśrodowiska Maciej Grabowski (w rządzie Ewy Kopacz) oraz niemiecki ministertransportu i infrastruktury Alexander Dobrindt. Dokument reguluje m.in. kwestieochrony przeciwpowodziowej na Odrze na jej granicznym odcinku.
Pytany przez dziennikarzy, czy zapisy umowy blokująplanowane inwestycje związane z IV klasą żeglowności na całej Odrze, Gróbarczykodpowiedział: „bezwzględnie tak”. „Umowa dotyczy zabezpieczeniaprzeciwpowodziowego i określa głębokości, a te głębokości są zgodne z trzeciąklasą żeglowności, a więc ona musi być renegocjowana, aby można było tenodcinek zacząć realizować” – powiedział Gróbarczyk.
Klasy żeglowności śródlądowych dróg wodnych określa się,biorąc pod uwagę maksymalne parametry statków, które mogą się nimi poruszać, atakże wielkości minimalnego prześwitu pod mostami czy instalacjami, którekrzyżują się z drogą wodną.
Według ministra, negocjacje w sprawie umowy dotyczącejochrony przeciwpowodziowej Odry granicznej dopiero się rozpoczynają. „Jestem pospotkaniu z ambasadorem niemieckim. Mam nadzieję, że minister z Niemieczaszczyci nas swoją obecnością podczas Kongresu Morskiego w Szczecinie(planowany na początek czerwca br. – PAP) i przystąpimy do twardychrenegocjacji. Naszym celem jest bezwzględnie zmiana tej umowy” -podkreślał Gróbarczyk.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej przebywałw sobotę w Szczecinie z Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujściu naspotkaniu poświęconym odrzańskiej drodze wodnej. W spotkaniu zprzedstawicielami branży morskiej wzięli także udział szef PiS Jarosław Kaczyńskii wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński (PiS).
Przedstawiciele zarządu portów podkreślali na spotkaniu, żeIV klasa żeglowności na całej Odrze to dla portów Szczecin i Świnoujściekorzyści m.in. ze wzrostu obsługiwanych ładunków.
W styczniu br. prezydent podpisał ustawę o ratyfikacjieuropejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych oznaczeniu międzynarodowym (AGN).
Konwencja AGN zobowiązuje Polskę do dostosowania głównychdróg wodnych do co najmniej IV klasy żeglowności. Klasy niższe nie uprawniajądo korzystania ze środków TEN-T (transeuropejskie korytarze transportowe UE).Aby skorzystać z unijnych funduszy TEN-T główne drogi wodne muszą miećparametry IV klasy żeglowności; chodzi m.in. o głębokość tranzytową na szlakuminimum 2,5 metra.
Z informacji ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej wynika, że aktualnie drogi wodne w Polsce, z wyjątkiem krótkichodcinków na dolnej Odrze, nie spełniają minimalnych warunków żeglowności określonychprzez Konwencję AGN. (PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze