TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoAir

TransInfo

Kongres Morski: żeglowna Odra to rozwój Pomorza Zachodniego
PAP InfoShip.pl - Opublikowano: 09.06.2017 17:56:10
Kongres Morski: żeglowna Odra to rozwój Pomorza Zachodniego

Żeglowna Odrzańska Droga Wodna oznaczałaby rozwój gospodarczy Pomorza Zachodniego - podkreśla w rozmowie z PAP Krzysztof Żarna z zachodniopomorskiego urzędu marszałkowskiego, jeden z prelegentów trwającego w Szczecinie Kongresu Morskiego.

Przyjęte przez rząd w ub.r. założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 r. zakładają, że do 2030 r. zostanie przywrócona międzynarodowa klasa żeglowności na całej długości Odry i na odcinku Wisły od Warszawy do Gdańska. Jednym z priorytetów jest także włączenie w europejską sieć dróg wodnych Odrzańskiej Drogi Wodnej.

"Z punktu widzenia regionalnego użeglowienie Odrzańskiej Drogi Wodnej związane jest z inwestycjami, które będą prowadzone w gminach i miastach, związanych z rozbudową infrastruktury portowej" - powiedział Żarna. "Mam tu na myśli tworzenie centrów logistycznych również w oparciu o żeglugę śródlądową" - dodał.

"Dla Pomorza Zachodniego użeglowienie Odrzańskiej Drogi Wodnej to więcej ładunków w portach w Szczecinie i Świnoujściu, co wpływa na rozwój gospodarczy regionu" - podkreślił Żarna.

Jego zdaniem regiony nie mogą samodzielnie inwestować w modernizację drogi wodnej, ale są odpowiedzialne np. za inwestycje związane z melioracją.

Znane są założenia polityki modernizacji śródlądowych dróg wodnych; regiony czekają natomiast na politykę, która za tym pójdzie - powiedział Żarna.

"Dziś to jest zbiór pewnych myśli i życzeń, których urzeczywistnienie było postulowane przez regiony od zawsze; wszyscy chcieli użeglowienia Odrzańskiej Drogi Wodnej. W końcu wyznaczone zostały priorytety. Mówimy jasno: Odrzańska Droga Wodna, Wisła do Warszawy i Międzynarodowa Droga Wodna E 70 (łączy przez terytorium Polski belgijską Antwerpię z litewską Kłajpedą - PAP). W mojej ocenie było to kluczowe dla powodzenia całego przedsięwzięcia, jakim będzie modernizacja śródlądowych dróg wodnych w Polsce" - podkreśla Żarna.

Jego zdaniem, przy dzisiejszych uwarunkowaniach środowiskowych, inwestycje związane z przywróceniem żeglowności będą budziły kontrowersje. "Musimy mieć świadomość tego, że jeśli w przyszłości ktoś będzie chciał z tych planów zrezygnować, to koszty tego będą bardzo wysokie" - dodał.

"Nie jest dla mnie jasne w tej chwili, jak będzie wyglądała przyszła polityka UE dotycząca korytarzy transportowych. Zaryzykuję stwierdzenie, że umowa AGN (europejskie porozumienie ws. głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym - PAP) będzie w przyszłości ważniejsza niż to, czy te śródlądowe drogi wodne znajdą się w sieci TEN-T" - powiedział Żarna.

Zwrócił uwagę, że prace i rozmowy nad formułą sieci i ich finansowaniem trwają. "Pomysły są bardzo różne, a worek z pieniędzmi nie jest większy, tylko coraz mniejszy" - powiedział.

Jego zdaniem, nastąpił dobry czas na użeglowienie rzek, ponieważ "okoliczności i chęci spotkały się". "Trzeba mieć świadomość, że jeśli teraz tego nie zrobimy, to im później to się stanie, tym będzie trudniej" - dodał.

Żarna jest jednym z prelegentów rozpoczętego w czwartek w Szczecinie Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Kongres to spotkanie przedstawicieli szeroko rozumianej branży morskiej, polityków i naukowców. Przez dwa dni jego uczestnicy mają rozmawiać o kondycji i przyszłości gospodarki morskiej.

Według Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, modernizacja śródlądowych dróg wodnych ma się przyczynić - oprócz wzrostu udziału żeglugi śródlądowej w rynku usług transportowych - również do wzrostu konkurencyjności portów morskich ujścia Odry i Wisły, aktywizacji gospodarczej obszarów usytuowanych wzdłuż głównych szlaków żeglugowych, poprawy warunków funkcjonowania żeglugi pasażerskiej oraz turystyczno-rekreacyjnej, a także do poprawy bezpieczeństwa powodziowego.

W styczniu br. prezydent podpisał ustawę o ratyfikacji europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Konwencja zobowiązuje Polskę do dostosowania głównych dróg wodnych do co najmniej IV klasy żeglowności. Klasy niższe nie uprawniają do korzystania ze środków TEN-T (transeuropejskie korytarze transportowe UE). Aby skorzystać z unijnych funduszy TEN-T główne drogi wodne muszą mieć parametry IV klasy żeglowności; chodzi m.in. o głębokość tranzytową na szlaku minimum 2,5 metra. (PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
konferencja
MGMiŻŚ
Odra
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....