Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

LNG popłynie także Odrą i Wisłą

infoship
25.04.2019 16:30
0 Komentarzy

24 kwietnia odbyły się uroczystości podpisania umowy nadofinansowanie ze środków unijnych rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu.

-„Dofinansowanie rozbudowy gazoportu pozwoli zwiększyćfunkcjonalność tego obiektu – powiedział w rozmowie z IAR Paweł Jakubowski,prezes spółki Polskie LNG, która jest właścicielem instalacji. Dziękirozbudowie gazoport będzie oferował więcej form odbioru gazu – wyjaśnił PawełJakubowski.

Jak wyjaśnił, obecnie podstawową formą transportu jestregazyfikacja oraz wykorzystanie cystern. Po rozbudowie Świnoujście chce takżedystrybuować gaz z wykorzystaniem kolei oraz transportu na mniejsze jednostkipływające, które dostarczą LNG do mniejszych portów na Morzy Bałtyckim oraz zwykorzystaniem żeglugi śródlądowej na Odrze i Wiśle.

Regionalny gigant

Projekt  rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu zakłada rozbudowę morskiego systemu przeładunkowego, budowę lądowegosystemu załadunkowego na kolej oraz budowę trzeciego zbiornika LNG wraz z wymaganymi instalacjami i urządzeniami.Umowa na realizację tej inwestycji ma również docelowo zwiększyć możliwościterminala LNG w Świnoujściu w przywracaniu gazuz postaci skroplonej do gazowej (regazyfikacja) z obecnych 5 mld m3 do 7,5 mldm3 rocznie.

Aktualne techniczne możliwości regazyfikacyjne terminala LNG zaspokajają 1/3 potrzeb polskiej gospodarki. Poukończeniu inwestycji ta wartość ma wzrosnąć do ponad połowy potrzeb.

Europejska strategia

Po rozbudowie terminal jest największym obiektem skroplonego gazu ziemnego wEuropie Północnej i Europie Środkowo-Wschodniej, zwiększa bezpieczeństwoenergetyczne Polski i prowadzi do rzeczywistej dywersyfikacji źródeł dostawgazu także dla krajów sąsiedzkich, takich jak kraje bałtyckie, Ukraina iCzechy. Docelowo projekt ten ma spoić koncepcję korytarza gazowegoPółnoc-Południe, czyli dwustronnych, międzysystemowych połączeń gazowych orazkrajowych gazociągów, które już istnieją lub znajdują się na różnych etapachrealizacji. W ten sposób połączyłyby one – przez Polskę, Czechy, Słowację iWęgry – terminal LNG w Świnoujściu oraz GazociągBałtycki (Baltic Pipe) z terminalem Adria LNG wChorwacji. (PAP)

Komentarze