Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mazurski szlak wodny czeka remont. Przez 4 lata

infoship
18.12.2019 14:30
0 Komentarzy

Ponad163 mln zł kosztować będzie modernizacja kanałówna szlaku żeglownym od Mikołajek do Giżycka. Prace zaczną się w 2020 roku ipotrwają do 2023 roku. Na czas modernizacji kanałynie zostaną zamknięte dla ruchu; wodniacy i żeglarze będą mogli z nichkorzystać.

-„Udrożnienieszlaków żeglugowych z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie i tak naprawdęudostępnienie jak największej liczbie użytkowników tego cudu natury jest dlanas priorytetem. Mamy wiele priorytetów: szkolnictwo morskie, porty, stocznie,żegluga śródlądowa, rybołówstwo, rybołówstwo wędkarskie, ale też nie zapominamyo tej podstawowej bardzo prorozwojowej części gałęzi gospodarski morskiej, jakąjest turystyka i rekreacja”- powiedział w środę na konferencji prasowej wGiżycku (warmińsko-mazurskie) wiceminister gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej Grzegorz Witkowski.

Pięć kanałów

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie rozpoczyna przebudowę i umacnianie5 kanałów mazurskich: Mioduńskiego, Tałckiego,Grunwaldzkiego, Szymońskiego i Łuczańskiego. Inwestycja jest niezbędna zewzględu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeżyjezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest także drożnośćniektórych odcinków kanałów i jezior. Jest tospowodowane złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich takich jakśluzy, mosty i kładki.

Wiceminister przypomniał, że jeszcze kilka miesięcy temu samorządowcyalarmowali, że inwestycja może się nie powieść ze względów finansowych. Dodał,że resort przyjrzał się zadaniu, poszukał oszczędności i udało się znaleźć 48mln zł, które ratują projekt.

Wartość projektu to 163 mln zł z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mlnzł a wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł.

Wiceminister podkreślił, że dzięki modernizacji kanałówlepsze będą warunki do uprawiania turystyki ale również poprawi się bilanswodny, dzięki temu zyska środowisko.

Od 2020 do 2023 roku

Prezes Wód Polskich Przemysław Daca zaznaczył, że na czas remontu kanały nie będą zamknięte dla ruchu.

-„Dla nasjest to bardzo ważne. Nie wyobrażamy sobie, żeby można było zamknąć szlakiżeglowne na trzy lata. Będą one drożne i będzie można uprawiać żeglarstwo”-wskazał. Podkreślił, że pieniądze, które dołożyły do sfinansowania inwestycjiWody Polskie pochodzą m.in. z tak zwanego podatku dennego, opłat za pobór wodyi ścieków oraz z dzierżaw.

Burmistrz Giżycka Wojciech Iwaszkiewicz ocenił, że to inwestycja bardzoważna dla regionu. „My mieszkamy na wodzie i z wody żyjemy. Inwestycje nanabrzeżach są dla nas kluczową sprawą. Dzięki nim zyska infrastrukturakomunikacyjna na Mazurach”- dodał.

Burmistrz Mikołajek Piotr Jakubowski argumentował, że tak dużej inwestycjinie było od czasów powojennych na Mazurach. „Zyskają rzesze żeglarzy,motorowodniaków, turystów i mieszkańców”- mówił.

Burmistrz Węgorzewa Krzysztof Kołaszewski podkreślił, że remont kanałów pozwoli uniknąć sytuacji, która zdarzyła się wostatnich latach, gdy z powodu wypłycenia zamknięto szlak żeglowny dlaturystów.

Jak podały Wody Polskie, z początkiem stycznia 2020 roku planowane jestwszczęcie postępowań przetargowych na roboty budowlane dla pierwszych trzech kanałów: Tałckiego, Grunwaldzkiego i Mioduńskiego.Kolejne dwa przetargi dotyczące kanałów:Szymońskiego i Giżyckiego planowane są do ogłoszenia w drugiej połowie 2020roku. Roboty budowlane na Kanale Grunwaldzkim powinny zakończyć się w 2012 rokua na Tałckim i Mioduńskim w 2022 roku. Natomiast na kanałach:Szymońskim i Giżyckim do 2023 roku. (PAP)

Komentarze