Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MGMiŻŚ o Odrze i Kanale Śląskim

infoship
31.05.2017 11:13
0 Komentarzy

30 maja w siedzibie Ministerstwa spotkali się wojewodowie,przedstawiciele urzędów wojewódzkich i dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej zodrzańskich województw. Dodatkowo MGMIŻŚ wydał oświadczanie dt. KanałuŚląskiego.

Majowe spotkanie było poświęcone współpracy dotyczącejżeglugi na Odrze z Republiką Federalną Niemiec i Republiką Czeską. W wydarzeniupoza wiceministrami i gośćmi wzięli udział eksperci z Departamentu ŻeglugiŚródlądowej.

Minister Jerzy Materna powitał uczestników, podkreślając jakbardzo ważna jest żegluga na Odrze nie tylko dla województw odrzańskich, aletakże dla całego kraju. Minister Anna Moskwa z kolei położyła nacisk naniemożliwość rozpatrywania kwestii żeglowności Odry w oderwaniu od współpracymiędzynarodowej.

Następnie wypowiadali się eksperci z Departamentu ŻeglugiŚródlądowej, którzy przedstawili dotychczasowe postępy w opracowywaniu studiówwykonalności inwestycji na Odrze oraz podjęte działania międzynarodowe.

Rząd nie rezygnuje z Kanału Śląskiego

Dodatkowo MGMIŻŚ wydał oświadczanie dt. Kanału Śląskiego,gdyż w ostatnich dniach ukazała się w mediach wypowiedź premiera MateuszaMorawieckiego, o braku środków w budżecie na budowę Kanału Śląskiego.

Jak informuje Ministerstwa, słowa Premiera zostały błędnie zinterpretowanejako rezygnacja rządu z budowy kanału łączącego Odrę i Wisłę.

-„Należy podkreślić, że budowa Kanału Śląskiego jest jednymz priorytetów polskiego rządu, wyrażonych w przyjętych przez Radę Ministrów 14czerwca 2016 r. „Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych wPolsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030” (M. P. z 2016 r., poz.711).

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowejrozpoczyna prace nad analizami gospodarczymi, które zostaną wykorzystane wstudium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej. Posłużą one również doprzygotowania niezbędnej dokumentacji dla budowy brakujących śródlądowych drógwodnych, do których należą polski odcinek połączenia Dunaj-Odra-Łaba oraz KanałŚląski.

Studium wykonalności będzie podstawą do podjęcia decyzjidotyczących między innymi wyboru optymalnych wariantów przebiegu trasyinwestycji oraz harmonogramu realizacji prac. Studium pozwoli także naoptymalny dobór form finansowania poszczególnych inwestycji.

W związku z tym, na obecnym etapie nie można jednoznacznieprzesądzać o formie realizacji inwestycji oraz jej potencjalnym finansowaniu.Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej aktywnie poszukujeźródeł wsparcia przedsięwzięcia. Jako jedno z nich rozważane są środki w ramachtzw. Planu Junckera, a Budowa Kanału Śląskiego została zgłoszona na Listępotencjalnych projektów rządowych do wsparcia w ramach Europejskiego Funduszuna rzecz Inwestycji Strategicznych. O zasadności takiej koncepcji przesądząwyniki badań ekonomiczno-gospodarczych, które będą stanowić podstawę do rozmówz Europejskim Bankiem Inwestycyjnym.

Rozważana jest również realizacja zadania w formulepartnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak taki sposób finansowania projektuwymaga odpowiedzialnego określenia kosztów i dochodów przyszłego partnera orazpodziału ryzyk pomiędzy obie strony. Również w tym przypadku kluczowe będąanalizy gospodarcze, określające m.in. zainteresowanie szeroko pojętego biznesuKanałem Śląskim. Taka formuła mogłaby również być atrakcyjna dla zagranicznychinwestorów, a spłata zobowiązań zostałaby rozłożona na wiele lat” – czytamy wprzesłanym przez Biuro Prasowe MGMiŻŚ oświadczeniu.

Komentarze