Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa dyrektywa dla portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie

infoship
30.06.2016 06:57
0 Komentarzy

Kraje członkowskie Unii Europejskiej przyjęły w środę reformęportową. Nowe przepisy mają zapewnić łatwiejszy dostęp do usług portowych w UEoraz przejrzystość finansową portów. Unijne regulacje obejmą porty w Gdyni,Gdańsku i Szczecinie-Świnoujściu.

Reforma dotyczyć będzie 319 portów działających w ramachtranseuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) i pełniących kluczową rolę, jeślichodzi o wymianę handlową zarówno wewnątrz UE, jak i pomiędzy Unią a krajamitrzecimi. W Polsce to trzy największe ośrodki: w Gdyni, Gdańsku iSzczecinie-Świnoujściu. Zgodnie z regulacjami każdy kraj członkowski możesamodzielnie podjąć decyzję o dopisaniu do tej listy kolejnych portów.

Nowe przepisy mają przede wszystkim zwiększyć przejrzystośćopłat za korzystanie z usług oraz infrastruktury portowej. Jasna i precyzyjnainformacja o opłatach portowych ma zapobiegać nieuzasadnionemu windowaniu cenoraz korzystnie wpłynąć na zwiększenie wymiany handlowej. Zasadatransparentności dotyczyć ma także finansowania portów, zwłaszcza jeśli chodzio fundusze publiczne.

Kolejna zmiana dotyczy dostępu do usług portowych, co odpoczątku prac budziło kontrowersje.

„Pierwotna wersja dyrektywy, a szczególnie promowanyprzez Komisję Europejską zapis o wolnym dostępie do rynku usług portowych,budził ostre protesty. Porty bały się, że nie poprawi on ich konkurencyjności,za to wpuści na rynek duże firmy zachodnie, z Hamburga czy Rotterdamu, które wsytuacji przetargów będą miały większą szansę na wygraną niż mniejsze polskiefirmy, którym przypadnie rola podwykonawców” – powiedział PAP sekretarzgeneralny Krajowej Izby Gospodarki Morskiej Jerzy Lewandowski. – Dopiero w trakcje negocjacji udało się złagodzić tepropozycje” – podkreślił Lewandowski.

Ostatecznie zapisy o wolnym dostępie do usług portowychzastąpione zostały przepisami ramowymi, które określają warunki dostępu dousług portowych w UE.

„Unia wzięła pod uwagę zróżnicowanie europejskiegosektora portowego oraz specyficzne uwarunkowania obowiązujące w każdym państwieczłonkowskim. Dlatego uznano, że krajowe ustalenia dotyczące usług portowychpozostaną w mocy, a zarządcy portów będą mogli w niektórych sytuacjachograniczyć liczbę usługodawców oraz nakładać na nich pewne minimalne wymaganiaw zakresie świadczenia usług portowych” – powiedział PAP jeden zurzędników Rady UE.

Liczbę usługodawców będzie można ograniczyć, jeśli wymagałybędą tego np. względy bezpieczeństwa czy konieczność ochrony środowiska. Co dowymagań nakładanych na firmy świadczące usługi w portach, to mają one m.in.obowiązek zapewnić swoim pracownikom odpowiednie warunki socjalne zgodne zprzepisami prawa pracy i polityki społecznej obowiązującymi w danym państwieczłonkowskim. UE nie chce ingerować w prawa pracownicze krajów członkowskich,uznaje się jednak, że osoby pracujące w portach powinny mieć zagwarantowaneodpowiednie warunki pracy, spełniające standardy polityki socjalnej danego państwa.

Kraje członkowskie zachowają swobodę decydowania o sposobieorganizacji usług portowych, przeładunkowych i pasażerskich czy w sprawieniestosowania niektórych przepisów, np. dotyczących rachunkowości, w przypadkumałych portów. Państwa członkowskie mogą podjąć też decyzję o niestosowaniuzasady dostępu do usług pilotażu.

„Wielkiej rewolucji w polskich portach nie będzie.Nasze funkcjonowanie reguluje ustawa z 1996 r. o portach i przystaniachmorskich, której zapisy właściwie pokrywają się z przepisami prawa unijnego.Mamy wolny dostęp do usług portowych w oparciu o przetargi publiczne. Co doprzejrzystości finansowej to wystarczy wejść na stronę internetowąjakiegokolwiek portu, wszystkie informacje są jawne. Duże porty mają takżeosobne konta. Unia chce wprowadzić do wszystkich swoich krajów regulacje, którew Polsce obowiązują już od 20 lat” – powiedział PAP jeden z pracownikówZarządu Morskiego Portu Gdynia.

Ostateczna wersja nowych przepisów musi zostać formalniezatwierdzona najpierw przez Parlament Europejski, potem przez Radę UE.Procedura powinna się zakończyć przez końcem 2016 roku. Nowe przepisy wejdą wżycie 20 dni po opublikowaniu ich w Dzienniku Urzędowym Unii. Nie wpłyną one nakształt obowiązujących już kontraktów podpisanych na czas określony. Natomiastw przypadku umów zawartych na czas nieokreślony, to będą one musiały zostaćdostosowane do nowych przepisów do lipca 2025 r.

Komentarze