Nowe możliwości gdyńskiego portu

infoship
16.07.2019 15:30
0 Komentarzy

Nowa obrotnica, nowe nabrzeża i głębsze akweny portowe, a coza tym idzie – możliwość przyjmowania większych statków. Port Gdynia rozwijaswoją infrastrukturę z dużym unijnym wsparciem, a w środę – 3 lipca – podpisanoumowę na kolejny projekt wchodzący w skład większych zadań. Kwota wszystkichinwestycji sięga ponad 550 milionów złotych.

W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia podczasspecjalnie zwołanej konferencji podpisano umowę z firmą Wuprohyd, która będzieodpowiedzialna za projekt budowlany i wykonawczy przebudowy akwenówwewnętrznych. To kolejny krok w rozwoju infrastruktury gdyńskiego portu, którypo zakończeniu wielomilionowych inwestycji będzie mógł obsługiwać większejednostki niż dotychczas – o długości do 400 metrów, do 58 metrów szerokości imaksymalnym zanurzeniu większym o 2 metry.

Unijny projekt

Przebudowa akwenów to jeden z elementów większego projektu,który zyskał unijne wsparcie i otworzy nowe możliwości. Nowa obrotnica ipogłębienie akwenów portowych oraz przebudowa nabrzeży to kluczowe elementyrozwoju gdyńskiego portu, inwestycje o strukturalnym znaczeniu dla całegokraju. Projekt służy przede wszystkim zwiększeniu konkurencyjności portu wrejonie Morza Bałtyckiego i w Korytarzu Bałtyk-Adriatyk Transeuropejskich SieciTransportowych TEN-T.

Prace przy realizacji pierwszych etapów inwestycji trwają odwrześnia 2017 roku. Pierwszym elementem było przebudowanie Obrotnicy nr 2(średnica zwiększy się z 400 do 480 metrów) wraz z przebudową Pirsu nr III orazrobotami czerpalnymi. Zostanie także przeniesiony na nowe stanowisko dokpływający Stoczni Marynarki Wojennej.

Niezbędne jest też poszerzenie Wejścia Pilotowego iprzebudowa Ostrogi Północnej na terenie Portu Wojennego oraz Nabrzeża Portowegoz wygaszaczem falowania. Równolegle Urząd Morski w Gdyni wykona prace na torzepodejściowym do portu. Od niedawna wiadomo też, że dostęp drogowy ma poprawićDroga Czerwona.

Port z Gdynia, Gdynia z portem

– Gdynia jest nierozerwalnie związana z portem. Dziśintensywny rozwój miasta i portu daje nowe możliwości, szanse, ale i stawiawyzwania z którymi codziennie się mierzymy. Cieszy nas ogromnie sukces zarząduspółki w pozyskiwaniu unijnych funduszy. Planowane inwestycje znaczniepoprawiają konkurencyjność gdyńskiego portu w basenie Morza Bałtyckiego iKorytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk – mówi Marek Łucyk, wiceprezydentGdyni ds. rozwoju. – Z dużym zadowoleniem przyjęliśmy też wstępne deklaracje o wzięciuprzez rząd odpowiedzialności za budowę Drogi Czerwonej. Pod kątem planowanychprzez port inwestycji, które zdecydowanie zwiększą ruch transportu ciężkiegoprzez miasto, nowa infrastruktura jest po prostu niezbędna – dodaje.

– Cieszy fakt, że dzięki funduszom unijnym zmieniamyinfrastrukturę gdyńskiego portu celem utrzymania konkurencyjności na rynkuusług portowych – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.– Inwestycja umożliwi zawijanie do gdyńskiego portu statków kontenerowychobsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z Dalekim Wschodem i innymikontynentami – mówi.

Projekt pod nazwą „Pogłębianie toru podejściowego i akwenówwewnętrznych Portu Gdynia – Etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w PorcieGdynia – Etapy II i III” został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej wkwocie 273 000 000 zł. Całkowity koszt realizacji projektu jest szacowany nakwotę 556 940 377,83 zł brutto.

Komentarze