Nowy prom dla PŻB na LNG
-„Prom budowany przez szczecińską stocznię będziewykorzystywał gaz LNG, co jest wyborem ekologicznym i ekonomicznym, ze względuna bliskość terminalu gazu w Świnoujściu” – powiedział kapitan żeglugi wielkiejWojciech Podborączyński, który opiniował założenia konstrukcyjne na etapieprojektowania nowego promu dla PŻB.
Jak wyjaśnił, że wybór rodzaju paliwa napędzającego nowąjednostkę podyktowany jest także „zmieniającymi się z dnia na dzień przepisamiunijnymi dotyczącymi administracji portów”.
-„Porty mogą uzależnić opłaty czywręcz ograniczyć zawijanie do portów statków ze względu na paliwo. Już dzisiajport Rotterdam udziela rabatu w opłatach portowych statkom zasilanych gazem” -zaznaczył.
Kapitan dodał, że wciąż trwają prace nad ustaleniem wyborunapędu nowego promu budowanego dla PŻB. -„Albo będzie to napęd klasyczny: dwawały, dwie śruby, ster i ster strumieniowy na rufie, albo bardziej nowoczesny iekologiczny napęd: pędniki gondolowe zwane azipotami” – powiedział.
Podborączyński zapewnił, że w pracach koncepcyjnych biorąudział naukowcy ze szczecińskiej Akademii Morskiej. „Zespół pod kierunkiemprof. Artura Bejgera opracowała dla nas projekt hybrydy elektrycznej czylisystemu rozdziału energii. Jest to o tyle ważne i przyszłościowe, że jeden zeuropejskich armatorów promowych przystępuje do realizacji hybrydy wiatrowejczyli rodzaju wiatraka na pokładzie” – powiedział.
„Niech budowa promu dla PŻB będzie rodzajem poligonu doopracowania, testowania i wprowadzania nowych technologii w dziedzinie budowy nowoczesnychjednostek” – zaznaczył kapitan.
Czarter używanego
Podborączyński zapowiedział, że PŻB planuje wyczarterowanieużywanego promu pasażersko-samochodowego na linię Gdańsk -szwedzki portNynashamn. „Dzisiaj musimy myśleć o dalszym powiększaniu oferty przewozowej przygotowującpodaż na wejście do eksplotacji nowego promu. Niezaprzeczalną pomocą byłbytutaj zakup kolejnego promu z rynku wtórnego na linię Gdańsk – Nynashamn dopomocy 37-letniemu dzisiaj m/f Wawelowi. Nie należy traktować tego jakorezygnację z nowych promów, ale jako konieczność utrzymania płynnościfinansowej firmy. Kolejny używany prom to możliwość zarobienia na kolejny nowy,drugi prom” – podkreślił kapitan.
Stoczniowe zamówienie
Morska Stocznia Remontowa Gryfia w Szczecinie ma wybudować 2promy ro-pax dla PŻB. 23 czerwca br. odbędzie się uroczystość położenia stępkipod budowę pierwszej jednostki. Według zapewnień PŻB prom będzie miał linięzaładunkową 3 km, szerokość 30 m i zabierze na swój pokład 400 pasażerów.Docelowo na jednostce ma pracować 100 osób.
Polska Żegluga Bałtycka obecnie ma w swojej flocie czterypromy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., m/v Baltivię z1981 r. oraz m/f Mazovię zbudowaną w 1996 r. M/f Cracovia to najnowszyzakupiony prom wybudowany w 2002 r., który rozpocznie swoją pracę na MorzuBałtyckim w czerwcu br. Jednostki PŻB pływają na trasach: Gdańsk-Nynashamn,oraz Świnoujście-Ystad. (PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze