Pierwsze statki w Kanale Gliwickim. Ruszył sezon 2018!

infoship
06.04.2018 14:45
0 Komentarzy

Kanał Gliwicki, łączący Górny Śląsk z Odrą, w pierwszychdniach kwietnia został otwarty dla żeglugi. Administrator szlaku spodziewa sięw tym roku dalszego wzrostu liczby pokonujących kanał jednostek pływających -to efekt trwającej modernizacji kolejnych śluz na kanale.

Kanał Gliwicki, nazywany również Górnośląskim, jest jedynymtakim w kraju. Od lat 30. ub. wieku łączy Górny Śląsk z Odrą. Sześć śluz na42-kilometrowym odcinku między Gliwicami a Kędzierzynem-Koźlem zapewnia żeglugętransportową i turystyczną. Zabytkowe śluzy, umożliwiające pokonanie różnicypoziomów wody, w ostatnich latach są sukcesywnie modernizowane – łączny kosztprowadzonych prac sięga 123 mln zł.

O rozpoczęciu, po zimowej przerwie, nowego sezonunawigacyjnego na Kanale Gliwickim poinformował w piątek administrator szlaku -Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej(RZGW) w Gliwicach. Śluzowanie odbywa się w dni robocze od 6. rano do 22.wieczorem.

-„Otwarcie Kanału Gliwickiego dla żeglugi poprzedziłosondowanie szlaku, czyli rewizja drogi wodnej” – poinformował p.o.dyrektor RZGW w Gliwicach Łukasz Lange. W marcu gliwicki port odwiedził teżprezes Wód Polskich Przemysław Daca, który zapoznał się z planami ŚląskiegoCentrum Logistyki, zakładającymi w tym roku podwojenie ilości węglawyprawianego z Gliwic do Wrocławia drogą wodną – ze 120 tys. ton w ub. roku dook. 250 tys. ton w roku 2018. Przeładunek węgla w gliwickim porcie wznowiono wlipcu zeszłego roku, po pięcioletniej przerwie.

Ze szlaku, obok barek transportowych, korzystają równieżwodniacy, którzy doceniają walory turystyczne Kanału Gliwickiego. W poprzednimsezonie nawigacyjnym kanał pokonało ponad 12 tys. jednostek pływających,podczas gdy dwa lata wcześniej prześluzowano ich 5 tys.

Spodziewany dalszy rozwój żeglugi jest możliwy dziękiprowadzonej modernizacji infrastruktury. Prace na śluzach Kanału Gliwickiegotrwają w Łabędach, Dzierżnie, Sławięcicach i Nowej Wsi. Trzy lata temuadministrator drogi wodnej zakończył modernizacje obiektów w Rudzińcu iKłodnicy.

Całość prowadzonych prac uzyskała unijne dofinansowanie zFunduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko2014-2020. Inwestycje o łącznej wartości prawie 123 mln zł są prowadzone tak,by nie uniemożliwiać żeglugi. (PAP)

Komentarze