Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy w Polsce bezzałogowy hydrodron powstaje w Szczecinie

infoship
12.08.2017 21:05
0 Komentarzy

Pierwszy w Polsce bezzałogowyhydrodron powstaje w Technoparku Pomerania w Szczecinie. Kierownik projektuprof. Andrzej Stateczny zapowiedział, że nowoczesna jednostka będzie dokonywałapomiarów głębokości potrzebnych między innymi do tworzenia elektronicznych mapnawigacyjnych.

Hydrodron będzie katamaranem o ekologicznym i cichymnapędzie elektrycznym wykorzystywanym do wykonywania pomiarów na akwenachograniczonych, m.in. na rzekach, jeziorach i akwatoriach portowych. Jakpoinformował prof. Andrzej Stateczny z firmy Marine Technology „jednostkabędzie mogła pracować przez 12 godzin z prędkością pomiarową 3 węzłów; jejdługość to 4 m, szerokość 2 m, zaś wysokość maksymalna to ok. 1 m nadpowierzchnią wody”.

„Jednostka będzie wykonywała pomiary batymetryczne – czyligłębokości oraz pomiary sonarowe – czyli obrazowanie dna za pomocą dźwięku, októrym czasami mówimy, że są to zdjęcia malowane dźwiękiem” – wyjaśnił. Będzietakże służyć do sprawdzania stanu budowli hydrotechnicznych, takich jak np.zapory, śluzy i podpory mostów czy do badania jakości wody.

„Unikatowość naszego hydrodronu polega na tym, że zamiastludzi, którzy pływają na jednostce pomiarowej i spędzają na niej wiele tygodni,będzie można zaprogramować jednostkę tak, aby mogła ona robić pomiaryautonomicznie na rzekach czy jeziorach. Po pomiarach, załadowana na przyczepęsamochodową, czekać będzie na swoje kolejne zadanie w standardowym garażu lubpod plandeką na parkingu” – dodał. Jak zaznaczył, hydrodron nie będzieprzeznaczony do pracy na otwartym morzu ze względów bezpieczeństwa.

Według kierownika projektu hydrodron będzie wykorzystanyrównież podczas prac hydrotechnicznych, gdzie podczas prac pogłębiania dna rzekkonieczne jest dokonywanie bieżącego pomiaru głębokości. Dodatkowo jednostkabędzie mogła pozyskać dane do wykonania elektronicznych map nawigacyjnychakwenów – podobnych do tych, których używa się powszechnie w nawigacjisamochodowej.

Elektroniczne mapy nawigacyjne są wykorzystywane w RzecznychSystemach Informacyjnych (RIS), a takimi powinny być objęte drogi wodnemiędzynarodowego znaczenia. „W najbliższym czasie planuje się w Polscemodernizację śródlądowych dróg wodnych czyli udrożnienie Odry i Wisły. Planujesię, aby cała Odra, aż do granicy z Czechami, miała kategorię IV, czylikategorię drogi wodnej międzynarodowego znaczenia, którą to kategorię możnaporównać do trasy szybkiego ruchu. Podobnie planuje się na odcinku Wisły odGdańska do Warszawy” – przypomina prof. Stateczny.

Obecnie zespół prowadzi prace projektowe dotyczące budowyjednostki, a także kupuje niezbędny sprzęt, który nie jest produkowany w Polscem.in. echosondę wielowiązkową zintegrowaną z sonarem. „System nawigacyjny wrazz oprogramowaniem robimy własnymi siłami, kupując odpowiednie komponentysprzętowe. Jednostka będzie wyposażona w systemy antykolizyjne, aby mogłaomijać przeszkody, w tym podwodne, oraz wykrywać w celu unikania zderzenia innejednostki pływające” – powiedział kierownik projektu

Kadłub katamarana wraz z napędem i instalacją elektrycznąjest budowany w stoczni w Rekowie Górnym w pobliżu Gdyni, w firmie Cree Yacht,która specjalizuje się w produkcji nowoczesnych jachtów.

Prof. Stateczny zapowiada, że latem 2018 r. hydrodron będzietestowany na polskich akwenach. Prototyp będzie gotowy za 2 lata.

Koszt całego projektu to ponad 2,5 mln zł z czego 2 mln złpochodzą z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach unijnego programuInteligentny Rozwój.

Kadrę naukową projektu pod kierownictwem prof. AndrzejaStatecznego tworzą: prof. Jerzy Pyrchla z Politechniki Gdańskiej, dr inż.Witold Kazimierski z Akademii Morskiej w Szczecinie oraz dr inż. Tadeusz Kantak.


Komentarze