Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy w Polsce HydroDron

infoship
11.12.2018 09:30
0 Komentarzy

Pierwszy produkowany w Polsce bezzałogowy HydroDronwykonujący pomiary pod wodą już pływa. Firma Marine Technology z TechnoparkuPomerania z sukcesem zakończyła testowanie jednostki sterowanej zdalnie zbrzegu. Obecnie rozpoczęła prace nad pierwszym na świecie autonomicznymHydroDronem, który dzięki sztucznej inteligencji będzie samodzielnie mierzyłzaplanowaną trasę.

HydroDron to katamaran o długości 4 metrów wykonującypomiary hydrograficzne w obszarach portów, na redach, rzekach, jeziorach, zalewachczy zatokach. To pierwsza tego typu jednostka w Polsce, która pracuje bezudziału załogi. Pozwala tworzyć mapy ułatwiające nawigację statków. Wprzyszłości może być także wykorzystywana m.in. do sprawdzania stanu budowlihydrotechnicznych jak np. zapory, śluzy czy mosty oraz do badania jakości wody.

Stworzony w Szczecinie HydroDron ma unikatowe w skaliświatowej wyposażenie. Posiada m.in. sonar 3D, który umożliwia tworzenieprzestrzennych wizualizacji obiektów znajdujących się pod wodą oraz echosondyzamontowane w każdym pływaku, które zabezpieczają jednostkę przed zderzeniem zdnem.

Nad powierzchnią wody przestrzeń otaczającą HydroDronamierzy tzw. LiDAR, który za pomocą światła wyznacza obszar pomiarowy i mapujebrzeg.

– LiDAR zabezpiecza przed kolizjami, ponieważ widziwszystkie przeszkody, np. pomosty czy statki. Jego uzupełnieniem jest radar 3Dobecnie powszechnie montowany w samochodach, który z kolei mierzy otoczenieprzy pomocy promieniowania elektromagnetycznego. Testy pokazały, że wykrywa onnawet łabędzie czy pływające belki. Dodatkowo jednostka posiada dwie kamery,jedną przed dziobem i drugą obrotową – wyjaśnia prof. Andrzej Stateczny, prezesMarine Technology.

HydroDron ma napęd elektryczny, dzięki czemu jestekologiczny. W odróżnieniu od istniejących jednostek wykonujących pomiaryhydrograficzne nie wydziela gazów spalinowych. Posiada panele solarne, któredoładowują akumulatory w czasie pracy. Jest cichy i bezwonny, co umożliwia mupracę nawet w rezerwatach przyrody.

– Obecnie HydroDron jest zdalnie sterowany z brzegu przezoperatora, który na konsoli widzi wszystko, co mierzą sensory. Rozpoczęliśmyjuż jednak prace nad autonomiczną wersją rozwiązania. Dzięki sztucznejinteligencji będziemy mogli zaprogramować HydroDrona tak, aby samodzielniepływał i wykonywał pomiary, bez nadzoru operatora – dodaje prof. Stateczny.

Prace zespołu złożonego z programistów, hydrografów inawigatorów nad pierwszym na świecie autonomicznym HydroDronem potrwają dopaździernika 2019 roku. Wówczas firma będzie mogła rozpocząć sprzedażrozwiązania. Całkowity koszt stworzenia HydroDrona wyniesie ponad 2,5 mln zł, zczego ponad 2 mln zł firma pozyskała z NCBiR w ramach unijnego programuInteligentny Rozwój.

Marine Technology to spółka typu spin-out założona przezprof. Andrzeja Statecznego pracującego w latach 1997-2017 w Akademii Morskiej wSzczecinie, a od 2 lat w Politechnice Gdańskiej. Firma zajmuje się prowadzeniemprac badawczo-rozwojowych w geoinformatyce. W Technoparku Pomerania spółkakorzysta ze wsparcia specjalistów m.in. w obszarach zabezpieczenia prawwłasności intelektualnej, zarządzania projektami i komercjalizacji wynikówbadań.

Komentarze