Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polska zagłębiem projektowym dla stoczni [FILM]

infoship
03.12.2015 15:08
0 Komentarzy

W Polsce jest około 40 firm zajmujących się stricteprojektowaniem statków. Oprócz tego jest prawdopodobnie drugie tyle firmdostarczających inne usługi inżynierskie.

Na rynku działa ok. 40 firm projektujących statki, ale sąteż firmy świadczące bardziej specjalistyczne usługi inżynierskie. Zagranicznekoncerny przyciąga nad Wisłę wykwalifikowana kadra i dostępne zasobyinżynierów. Coraz większą rolę w branży odgrywa projektowanie i konstruowaniestatków pasażerskich. Z powodu spadających cen ropy naftowej zmniejszyło sięnatomiast zainteresowanie masowcami.

? W Polsce jest około 40 firm zajmujących się stricteprojektowaniem statków. Oprócz tego jest prawdopodobnie drugie tyle firmdostarczających inne usługi inżynierskie, specjalizujących się tylko wobliczeniach, usługach elektrycznych czy projektowaniu dźwigów dla dostawców ?mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jadwiga Sztelwander-Zięba, dyrektorpolskiego oddziału grupy projektowej Deltamarin. ? To jest ogromna rzesza ludzipracujących przy projektowaniu. Myślę, że w sumie ok. 2 tys. inżynierów jestzatrudnionych w firmach, które są związane z przemysłem morskim.

Deltamarin to fińska firma projektująca statki. W Polsceprowadzi działalność od 2008 roku. Jak podkreśla Sztelwander-Zięba, to byłaprzemyślana biznesowa decyzja. Dziś coraz więcej skandynawskich firm decydujesię na taki krok. Jednym z powodów, dla których to robią, są niższe koszty,

? Bardzo duży wpływ na decyzje biznesowe dużych zachodnichfirm projektowych ma fakt, że Polska jest krajem, gdzie dostępne są usługiprojektowe i zasoby inżynierskie, które powoli znikają w innych krajach ?wyjaśnia Sztelwander-Zięba. ? Polscy projektanci od zawsze pracują namiędzynarodowym rynku, w związku z tym standardy pracy są zbliżone do tych,jakie obowiązują w Finlandii.

Jak wyjaśnia, w ostatnim roku w przemyśle stoczniowym zaszłyistotne zmiany. Ze względu na niskie ceny ropy na świecie był to gorszy okresdla produkcji offshore?owej, czyli jednostek przeznaczonych do obsługiprzemysłu poszukiwawczego, wiertniczego czy wydobywczego.

? Przez ten czas niezwykle rozwinął się rynek związany zprojektowaniem i produkcją nowych cruiserów i statków pasażerskich ? mówidyrektor polskiego oddziału Deltamarin. ? Mamy dwa nowe kierunki na świecie,czyli Kubę, która stała się atrakcyjnym miejscem dla firm pasażerskich, orazChiny. Jest już pierwszy statek, który został wyprodukowany przez NorwegianCruise Line, wielki cruiser, który rozpoczął ekspansję na rynku chińskim, ikolejni armatorzy starają się usadowić na tym rynku.

Grupa Deltamarin świadczy usługi żegludze, przemysłowistoczniowemu i morskiemu na całym świecie. Są to zarówno usługi inżynierskie odstudiów wykonalności i opłacalności poprzez rozwój koncepcji, fazę projektówkontraktowych do kompletnej dokumentacji technicznej i warsztatowej łącznie zprowadzeniem nadzorów w stoczniach na całym świecie. Grupa zatrudnia ok. 350projektantów w swoich oddziałach w Europie i Azji.

? Nasz oddział, jako firma polska, po raz pierwszy pokazałwłasny produkt w tym roku na targach Baltexpo. To jest projekt małegoekonomicznego, kompaktowego promu z napędem LNG ? mówi Sztelwander-Zięba.

DeltaLinx to prom pasażersko-samochodowy, który ma byćprzeznaczony na krótkie trasy między mniejszymi miejscowościami. Kompaktowerozmiary pozwolą na manewrowanie w zatłoczonych portach.

Komentarze