Pomorskie odpuściło Przekopowi. Bez skargi [FILM]
Zarząd Województwa Pomorskiego postanowił nie zaskarżać doWojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie rozstrzygnięcia GDOŚ,utrzymującego w mocy decyzję środowiskową ws. przekopu przez Mierzeję Wiślaną.
Zarząd powoła jednak zespół, który „będzie się uważnie przyglądałrealizowanej inwestycji”.
Nie zatrzymasz
Jak przekazało w komunikacie przekazanym w czwartek, 22.10, PAPbiuro prasowe Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego, „stanowisko Zarządujest podyktowane brakiem możliwości zaskarżenia decyzji skutkującegozatrzymaniem tej inwestycji”. „Specjalnie uchwalone prawo uniemożliwia– niezależnie od argumentów – wstrzymanie rozpoczętej już budowy. Nawetnajbardziej słuszne racje merytoryczne wobec tak sformułowanych przepisówpozostają bez znaczenia” – wskazano.
Jak przekazało biuro prasowe Pomorskiego UrzęduMarszałkowskiego, Zarząd Województwa Pomorskiego nie pozostawia jednak bezkomentarza treści decyzji GDOŚ. „Według ZWP organ ten poluzował nakazy iobowiązki określone przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztyniew jego decyzji środowiskowej. Niezrozumiała jest przychylność GDOŚ względemwniosku inwestora związanego z wydłużeniem terminu przeniesieniaszuwarów”- podkreślono. Argumentowano, że zaskakuje także zwolnienie zobowiązku podejmowania działań naprawczych czy prowadzenia monitoringu. Do tegodługi – ponad 20-to miesięczny – czas analizowania złożonych odwołań pozwoliłinwestorowi na spokojne dewastowanie środowiska Mierzei Wiślanej”-podkreślono w komunikacie.
Zobaczcie najnowszy film z Przekopu:
Pomorskie wątpliwości
Wskazano, że inne treści decyzji również rodzą wątpliwości.
„Zawarty w niej zapis +Planowane niewielkie natężenie ruchu jednostek+,wykorzystanie toru wodnego przez 4 statki dziennie czy nakaz poruszania się potorze jedynie za dnia (wszystko to ma być uzasadnieniem dla umiarkowanychoddziaływań środowiskowych) nie koresponduje z zapowiadanymi efektamirealizacji przekopu”- podano w komunikacie.
„Według pierwotnych planów droga wodna miaładoprowadzić do co najmniej 10-krotnego wzrostu przeładunku w porcie Elbląg, adocelowo do 20-krotnego po rozbudowie portu. Z transportu drogowego na wodnymiało zostać przeniesionych 1,4 mln ton ładunków rocznie. Żegluga pasażerskamiała wzrosnąć 5-krotnie z 40 tys. osób do 210 tys. osób w 2040 roku. Nie możnazapominać też o turystyce wodnej i jednostkach Marynarki Wojennej, którepowinny móc korzystać z toru wodnego niezależnie od narzuconych odgórniegodzin. Jeżeli to ograniczenie obejmuje również jednostki Marynarki Wojennej,dyskusyjne staje się znaczenie obronnościowe przekopu, które było jednym zgłównych uzasadnień dla tak głębokiej ingerencji w ekosystem”- wskazano wkomunikacie.
Decyzja środowiskowa
Pozytywną decyzję środowiskową dotycząca budowy nowej drogiwodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym utrzymał w mocy GeneralnyDyrektor Ochrony Środowiska 22 września. GDOŚ rozpatrywał odwołania samorząduwoj. pomorskiego oraz organizacji ekologicznych od decyzji środowiskowejwydanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie 5 grudnia 2018r.
Od prawie roku w miejscu planowanego kanału żeglugowego naMierzei trwały prace najpierw przygotowawcze, a obecnie – budowlane. Powstają tamm.in. nabrzeża, prowadzone są wykopy, powstaje sztuczna wyspa.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie zgodziłasię na tę inwestycję z lokalizacją w Nowym Świecie, jednak w decyzji określonokilkadziesiąt warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji ieksploatacji inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochronycennych wartości przyrodniczych.
GDOŚ, która utrzymała w mocy pozytywną decyzję wskazała, że”ostateczna decyzja środowiskowa nakłada na inwestora obowiązek podjęciaszeregu działań mających na celu zapobieganie i ograniczanie potencjalnegonegatywnego wpływu inwestycji na środowisko”.
Według Urzędu Morskiego w Gdyni, całkowita długość nowejdrogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 kilometry.Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzeceElbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na któryzłożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 mgłębokości.
Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a ZalewemWiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej mazakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze