Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pomorskie walczy z Przekopem. Środowiskowe odwołanie

infoship
20.12.2018 09:00
0 Komentarzy

Władze województwa pomorskiego złożą odwołanie odpostanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie z 5grudnia wydającego decyzję środowiskową dla przekopu Mierzei Wiślanej.

O zapowiedzi złożenia odwołania od decyzji o środowiskowychuwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. Droga wodna łącząca Zalew Wiślany zZatoką Gdańską – lokalizacja Nowy Świat” poinformował w środę – 19 hrudnia – nakonferencji prasowej w Gdańsku marszałek pomorski, Mieczysław Struk.

Struk poinformował, że dodatkowo 12 grudnia RegionalnaDyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie nadała swojej decyzji z 5 grudnia”rygor natychmiastowej wykonalności”.

Rygor natychmiastowej wykonalności

-„To oznacza, że niezależnie od podejmowanych przez nas krokówinwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni może podejmować kolejne działania – i torobi – bo złożył wniosek o uzyskanie tzw. pozwolenia wodnoprawnego. Przypomnętylko, że +rygor natychmiastowej wykonalności+ wydaje się dla decyzji, któremają szczególny charakter, które nieść za sobą poważne konsekwencje np.zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi bądź środowiska naturalnego. Mam więcpoczucie, że rząd Rzeczypospolitej Polskiej forsuje inwestycję na wszelkiemożliwe sposoby, lekceważąc zgłaszane wątpliwości” – mówił Struk.

Podkreślił, że ze strony zarządu województwa pomorskiegozastrzeżenia ws. inwestycji przekopu Mierzei Wiślanej miały zawsze charakter”merytoryczny”. „Czyli podnosiliśmy wprost kwestie środowiskowe,ekonomiczne i społeczne” – dodał.

Marszałek pomorski podkreślił, że złożenie przez zarządwojewództwa pomorskiego odwołania od decyzji środowiskowej RDOŚ w Olsztynie”wobec tak poważnych obaw jest wręcz naszym obowiązkiem”. „Aleteż powinnością względem mieszkańców Krynicy Morskiej i całej MierzeiWiślanej” – dodał.

Głos sprzeciwu

„Odwołujemy się, chociaż mamy świadomość, że z racjinadania +rygoru natychmiastowej wykonalności+ szanse na zatrzymanie pracprzygotowawczych do budowy przekopu są ograniczone, a rozstrzygnięcieGeneralnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ) ws. naszego odwołania przy takiejdeterminacji politycznej jest z dużym prawdopodobieństwem przewidywalne” -ocenił Struk.

Zapowiedział, że niezależnie od rozstrzygnięcia, jakiepodejmie GDOŚ, władze woj. pomorskiego nie będą „biernie przyglądać sięprocesowi inwestycyjnemu”.

„Zamierzamy wypracować możliwie jak najbardziejefektywne sposób monitorowania wywiązywania się przez wykonawcę z robótbudowlanych, z obowiązków wskazanych w decyzji środowiskowej. Nie wykluczamywspółpracy w tym zakresie z lokalnymi organizacjami samorządowymi orazekspertami z dziedzin przyrodniczych i środowiskiem ekologów” – wyjaśniłStruk.

Przekopowe przygotowania

12 grudnia przedstawiciele zarządu województwa pomorskiegorozmawiali w Warszawie nt. przekopu Mierzei Wiślanej z ministrem gospodarkimorskiej i żeglugi śródlądowej Markiem Gróbarczykiem.

W ub. tygodniu Urząd Morski w Gdyni rozpoczął starania ouzyskanie pozwolenia wodnoprawnego dla przekopu Mierzei Wiślanej. To dokument,który inwestor musi uzyskać, by rozpocząć budowę nowej drogi wodnej międzyZalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Wniosek trafił do rozpatrzenia przezPaństwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.

Urząd Morski w Gdyni podał wcześniej, że projektanciuzupełniają projekt budowlany i wykonawczy o zalecenia z decyzji środowiskowejRDOŚ w Olsztynie.

Równolegle są prowadzone prace nad ogłoszeniem przetargu,który – mimo iż ogłoszony wcześniej – otwarty zostanie dopiero po uzyskaniuwszelkich niezbędnych do realizacji inwestycji dokumentów. Urząd Morski w Gdyniprojekt planuje ogłosić w trzech przetargach: pierwszy, najprawdopodobniejjeszcze w tym miesiącu, na wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz zwyspą na Zalewie Wiślanym; drugi, w pierwszej połowie 2019 roku, na prace narzece Elbląg – obudowa brzegów oraz roboty czerpalne; i końcu trzeci, na robotypogłębiarskie na Zalewie Wiślanym – w zależności od stanu zaawansowania budowywyspy inwestor przewiduje, iż nastąpi to za półtora do dwóch lat.

Według Ministerstwa Gospodarki Morskiej i ŻeglugiŚródlądowej, budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to projekt, któryma znacząco poprawić dostęp do portu morskiego w Elblągu oraz zagwarantowaćPolsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku z pominięciemkontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Dzięki temu rozwiązaniu elbląskiterminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając portytrójmiejskie. Rozwój tego portu będzie sprzyjał powstawaniu nowych miejscpracy, poprawi walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanymoraz wpłynie na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.

Budowa kanału ma się zakończyć do 2022 roku. Kosztinwestycji wyniesie 880 mln zł i w całości będzie pokryty z budżetupaństwa.(PAP)

Komentarze