Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powstał projekt elektrycznego promu dla Gdańska

infoship
14.09.2016 10:08
0 Komentarzy

Na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa PolitechnikiGdańskiej powstał projekt ekologicznejjednostki pływającej o napędzie elektrycznym, zasilanej energiąelektryczną z lądu i uzupełnianej energią słoneczną, przeznaczonej na wodyśródlądowe miast jako prom/mały tramwaj wodny, a dedykowaną do obsługipołączenia promowego w Gdańsku łączącego Długie Pobrzeże z wyspą Ołowianka dlaodwiedzających Narodowe Muzeum Morskie.

Projekt, pod nazwą:?Projekt ekologicznego promu wodnego na wody miasta Gdańska?, o wartościkosztów kwalifikowanych 440 000,- PLN był finansowany w okresieVI.2015-VIII.2016 ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska iGospodarki Wodnej w Gdańsku (http://www.wfosigw-gda.pl) w formie dotacji owysokości 350 000,- PLN.

E-wyzwania

Jednym z głównych problemów krajów wysokorozwiniętychjest racjonalne gospodarowanie energią.Dotyczy to również energii potrzebnej do transportu ludzi i towarów. Wostatnich latach można zaobserwować wzrost zainteresowania pojazdamiekologicznymi w tym pojazdami wodnymi. Rosnące ceny paliw, coraz większa świadomość społeczeństwa okonieczności ochrony środowiska naturalnego, a także regulacje prawne powodują,że w niedalekiej przyszłości pojazdy o napędzie ekologicznym zastąpią obecniewykorzystywane rozwiązania. Jednym z najbardziej ekologicznych środkówtransportu są jednostki wodne. Do niedawna jedynym ekonomicznie uzasadnionymnapędem jednostek pływających był silnik spalinowy. Jednak wraz z postępemtechnicznym w dziedzinie fotowoltaiki i podnoszenie sprawności silnikówelektrycznych, zastosowanie napędów zasilanych energią elektryczną, a w tymodnawialną pochodzącą ze słońca, ma ekologiczne i ekonomiczne uzasadnienie. Dlaefektywności tego rodzaju napędu ważne jest efektywne wykorzystanie energii.Kluczowe znaczenie ma właściwe zaprojektowanie kształtu kadłuba, a także napędui sterowania jednostki pływającej.Ważnymi elementami są również bezpieczeństwo, funkcjonalność iatrakcyjny wygląd.

Zakres projektu obejmował wszystkie etapy projektowania:opracowanie założeń, wykonanie projektu wstępnego, wykonanie projektukonstrukcyjnego i klasyfikacyjnego, analizę kosztów budowy i eksploatacji. Zewzględu na niekonwencjonalne źródło zasilania i napędu, jednostka wymagałaodmiennego podejścia projektowego opartego na wynikach prac badawczych.Wieloparametryczna optymalizacja kształtu kadłuba przeprowadzona została przyużyciu wypracowanego algorytmu. Weryfikacja władności hydrodynamicznychzaprojektowanego kształtu kadłuba odbyła się na modelu jednostki poprzezbadania doświadczalne.

W fazie wstępnej realizacji projektu otrzymano od NarodowegoMuzeum Morskiego wstępne ramy projektowe dla nowej jednostki. Oczekiwano projektu statku operującego przez cały rok na akwenieMartwej Wisły z możliwością transportu do 35 osób, spełniającego stosowneprzepisy Polskiego Rejestru Statków i organów administracji morskiej.

W tej fazie działań założono, że projektowana jednostkabędzie napędzana elektrycznie, bez alternatywnych źródeł napędu.

Co dalej?

Równolegle prowadzono prace w obszarze projektowaniawstępnego polegające na opracowaniu koncepcji wymiarowo-plastycznej napodstawie filozofii użytkowania projektowanej jednostki. Poszukiwano danych opodobnych jednostkach w świecie. Uznano, że nowy statek dla NMM może (czyraczej powinien) być czymś więcej niż tylko środkiem transportu z punktu A dopunktu B. Trzeba pamiętać, że powstanie on na 20-25 lat i będzie użytkowanyzmieniającej się nieustannie gdańskiej rzeczywistości. Za kilka lat zabudowanyzostanie północny cypel Wyspy Spichrzów, powstanie Muzeum II WŚ, zabudowaPolskiego Haka czy kładka na Ołowiankę i inne dziś nie sprecyzowane inwestycje.Zapewne także w sferze obiektów pływających wiele się zmieni.”Małgorzaty” czy „Horyzonty” zakończą żywot i zapewne ichmiejsce zajmą jakieś statki wycieczkowe. Projektowany statek dla NMM przezwiele lat będzie jednym z ważniejszych elementów wizerunkowych samego NMM -głównie dla tego, że w przeciwieństwie do wszechobecnych budynków statek samąswoją obecnością i ruchem zwraca uwagę. Dlatego też pracując nad nowym statkiemzwrócono szczególną uwagę na jego kontekst formalny, tę często nieuchwytną,ponadczasową, emocjonalną wartość, budującą kulturę.

W stosunku do promu eksploatowanego obecnie założonolokalizację obu trapów naprzeciw siebie. Dzięki temu na statku stworzonazostała przestronna ?strefa? wejścia z wygodnym miejscem na rowery czy wózki.Pozostałą przestrzeń pokładu zagospodarowano ulokowaną wokół sterówki ławką(zorientowaną na zewnątrz statku). Dzięki temu pokład podzielony jest naczyste, funkcjonalnie strefy: ?wejścia? z miejscami stojącymi i trapami orazmiejsca stojącymi i ?pasażerską? z miejscami siedzącymi. Dodatkową zaletątakiego układu funkcjonalnego jest znaczne uproszczenie procedury wsiadania iopuszczania pokładu bez konieczności ?przechodzenia? przez cały statek. Z estetycznegopunktu widzenia koncepcja ma urozmaiconą, ciekawszą ale jednocześnie bardziejuporządkowaną, klarowną bryłę. Statek ma wyraźnie rozróżnione ?dzioby?, mazarysowaną typową dla architektury statków wyważoną dynamikę.

W efekcie zrealizowanych prac powstał komplet dokumentacjiklasyfikacyjnej jednostki, która ? po uzyskaniu wszelkich zatwierdzeń ze stronyPolskiego Rejestru Statków – zostanie przekazana Narodowemu Muzeum Morskiemu.

Komentarze