TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoAir

TransInfo

Poznań dyskutuje o podpiętrzaniu Warty
InfoShip.pl - Opublikowano: 18.11.2015 11:51:17
Poznań dyskutuje o podpiętrzaniu Warty

Okazały zalew jako doskonałe miejsce do uprawiania sportów wodnych, malownicze oczka wodne i drogi spacerowe wśród pagórków - tak mogłaby wyglądać Warta w Poznaniu. Pod warunkiem, że zbudowano by na niej trzy spiętrzenia. Czy powinno się je zbudować, a jeśli tak, to jak to zrobić i jakie niosłoby to ze sobą skutki - nad tym zastanawiali się 17 listopada uczestnicy konferencji naukowej w Bramie Poznania poświęconej temu tematowi.

Konferencja rozpoczęła się wystąpieniem dr. hab. Piotra Kowalczaka z Polskiej Akademii Nauk, który przypomniał historię spiętrzeń Warty, zaproponował lokalizację nowych progów i przedstawił ich wady oraz zalety. Już same propozycje lokalizacyjne wzbudziły gorącą dyskusję: że pierwszy próg powinien się znajdować w okolicach Lubonia zgodzili się wszyscy, lokalizacja drugiego przy Ostrowie Tumskim także nie budziła zastrzeżeń, jednak zdaniem części uczestników konferencji trzeci próg powinien się znajdować nie przy moście Lecha, ale dopiero w okolicach Czerwonaka.

Robert Mirzyński, dyrektor Bramy Poznania, studził emocje mówiąc, że wiele można zrobić z rzeką taką, jak jest teraz, bez spiętrzeń, a dowodem na to mogą być ubiegłoroczne akcje organizowane przez Bramę Poznania nad Cybiną. Wystarczy wspomnieć choćby spływy kajakowe "Z biegiem rzeki" wokół Ostrowa Tumskiego, które okazały się strzałem w dziesiątkę i w których wzięło udział ponad 800 osób.

- Wszelkie działania wokół rzeki powinny być podejmowane z rozwagą - podsumował dyrektor. - Czy będziemy ją piętrzyć czy nie, to zawsze warunki są wyzwaniem, a teraz też możemy wiele zrobić w tej przestrzeni.

Dr inż. Anna Januchta-Szostak z Politechniki Poznańskiej, mówiła o koncepcjach zagospodarowania Warty w Poznaniu i zadeklarowała się jako wielka zwolenniczka idei powiązania miasta i rzeki.

Większość koncepcji przywrócenia rzeki miastu znalazła się w Strategii rozwoju rzeki Warty na lata 2012-2030" i została tam drobiazgowo przeanalizowana. Ale strategia nie jest gotowym planem - to zbiór zasadniczych kierunków, w których powinny iść zmiany rzeki w mieście. Głównym celem jest zwiększenie pojemności retencyjnej doliny rzeki, chociaż spiętrzenie nie było brane pod uwagę ze względu na koszty i możliwości budowy.

Niezwykle istotnym aspektem wszelkich planowanych zmian jest - z czym zgadzali się wszyscy prelegenci - branie pod uwagę ich wpływu na środowisko i bioróżnorodność. Spiętrzenia pozwoliłyby odbudować połączenia między północnym i południowym klinem zieleni, odtworzenie siedlisk ptaków i zafunkcjonowanie Warty jako drogi transportowej o walorach turystycznych.

Minusy podpiętrzania

Jednak budowa spiętrzeń ma także swoje minusy. Józef Zgrabczyński z firmy Biprowodmel, która specjalizuje się w takich inwestycjach, zwrócił uwagę na jej koszty - jeden stopień może kosztować nawet 50 mln zł - trudności realizacyjne oraz konieczność oceny wpływu budowy progów na ujściowe fragmenty rzek takich jak Główna i Cybina, odpływów z kanałów deszczowych, a także na zabudowę wokół rzeki. Magdalena Żmuda, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej podkreśliła z kolei, że niezbędnym warunkiem do tego, by w ogóle myśleć o takiej inwestycji, jest ocena jej wpływu na środowisko - a przygotowanie takiego dokumentu to żmudny i bardzo skomplikowany proces. Kolejnym i wcale nie łatwiejszym etapem będzie ocena skutków ekonomicznych takiej inwestycji. - Argumenty, że poprawi się jakość życia poznaniaków i zwiększą walory turystyczne, nie są najważniejsze - podkreślała.

Jerzy Juszczyński z Polskiego Klubu Ekologicznego zwrócił z kolei uwagę na fakt, że do Warty jest doprowadzonych około 30 kolektorów, które nie są dokładnie zinwentaryzowane i nie wiadomo, co z nich wypływa. A to oznacza, że przy progu będą się gromadziły osady, które pogorszą jakość wody. - Do tej pory nie udało się zabezpieczyć rzeki przed spływaniem chemikaliów, co trzeba zrobić przede wszystkim - mówił.

Warto rozmawiać

Nutę optymizmu wprowadziła natomiast Edyta Wiśniewska z Netherlands Water Partnerschip, która na przykładzie holenderskiego miasta Nijmegen od kilku lat przywracającego rzekę miastu, pokazała, że taki projekt można zrealizować i że przynosi on realne korzyści.

Spotkanie w ogólnej ocenie było niezwykle owocne, bo zgromadziło ludzi zainteresowanych tym tematem i rozpoczęło naukową debatę nad obecnością rzeki w mieście, czego do tej pory brakowało. Poniżej agenda spotkania:

16.00-16.15 Otwarcie konferencji

16.15-16.30 Piotr Kowalczak (PAN)

Podpiętrzamy: historia, proponowana lokalizacja piętrzeń, wysokość piętrzeń - zalety, wady. Dlaczego piętrzymy?

16.30-16.45 Robert Mirzyński (Brama Poznania)

RZEKA ŻYWA - dziedzictwo Cybiny. Projekt dla rzeki - Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT

16.45-17.00 Anna Szostak-Januchta (Politechnika Poznańska)

Koncepcje zagospodarowania Warty w Poznaniu

17.00-17.15 Kazimierz Pająk (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)

Szanse, jakie stwarza Warta w nowym kształcie

17.15-17.45 Przerwa kawowa

17.45-18.00 Józef Zgrabczyński (BIPROWODMEL)

Podpiętrzenie: koszty, zagrożenia, rekomendacje

18.00-18.15 Magdalena Żmuda (Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej)

Zgodność z ustawodawstwem europejskim

18.15-18.30 Edyta Wiśniewska (Netherlands Water Partnerschip)

Doświadczenia holenderskie - przykłady

18.30-18.45 Jerzy Juszczyński (Polski Klub Ekologiczny)

Zagrożenia dla przyrody lub nowe korzyści

18.45 - 19.00 Podsumowanie konferencji


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Warta
Poznań
RZGW Poznań
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....