Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Promocyjny rejs ze Śląska do Świnoujścia

infoship
20.06.2016 10:59
0 Komentarzy

Kilkunastu żeglarzy ze Śląskiego Yacht Clubu wyruszyło wsobotę z Portu Gliwice, by Odrą dopłynąć do Szczecina, a stamtąd nad Bałtyk, doŚwinoujścia. W ten sposób chcą promować żeglugę śródlądową. Mają do pokonaniablisko 700 km.

Załoga płynie wiosłowo-żaglowym, dwumasztowym jachtem typudezeta. Skiper rejsu Jacek Załuski powiedział PAP, że w podróży bierze udział15 osób, ale na różnych etapach będzie w nim uczestniczyło łącznie 40. DoŚwinoujścia mają dotrzeć 7-8 lipca.

?Naszym celem jest propagowanie kultury żeglarskiej ipokazanie, że Odra jest rzeką, która może służyć zarówno rekreacji, jak i byćalternatywą ? wielokrotnie tańszą ? dla transportu drogowego. Chcemy teżwesprzeć fundację +Zobaczyć Morze+, która pomaga osobom niewidomym isłabowidzącym? – powiedział skiper.

Odrzańska DrogaWodna, którą płyną żeglarze ze Śląska, jest jednym z najdłuższych w krajuszlaków rzecznych. Niegdyś stanowiła ważny szlak handlowy i transportowy.Uczestnicy rejsu chcą pokazać, że rzeki są także dobrym sposobem transportu, anie tylko drogi, na które wydaje się kolosalne pieniądze.

?Przez kilkadziesiąt lat nic się nie robiło w tym kierunku,Odra nie jest dziś prawdziwą arterią. Są obietnice inwestycji w drogi wodne iodciążenia w ten sposób dróg, ale zobaczymy, co z tego wyniknie. W każdym razieto zadania na wiele lat? – ocenił Załuski.

Znikome zainteresowanie wykorzystaniem dróg rzecznych wtransporcie potwierdzają także dane Ministerstwa Gospodarki Morskiej i ŻeglugiŚródlądowej z kwietnia. Wynika z nich, że jedynie 0,4 proc. transportu w Polsceodbywa się drogą wodną.

Kanał Gliwicki, skąd rozpoczęła się wyprawa, to liczącaponad 41 km droga wodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m,która łączy Gliwice z portem na Odrze w Koźlu i dalej, poprzez Odrę, zeSzczecinem i siecią kanałów niemieckich. Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m napoczątku i końcu kanału umożliwia kilka śluz.

Z zobowiązań zawartych w tzw. białej księdze wobec UniiEuropejskiej wynika, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc.transportu w Polsce. W związku z tym ministerstwo zapowiedziało niedawnozainwestowanie do 2030 r. nawet 30,7 mld zł na Odrzańską Drogę Wodną i budowęKanału Śląskiego, który połączy Odrę z Wisłą. W założeniu strategii rozwojuśródlądowych dróg wodnych w Polsce Odra będzie w pełni żeglowna na całejdługości już w ciągu czterech lat.(PAP)

Komentarze