Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd przyjął założenia rozwoju żeglugi śródlądowej

infoship
15.06.2016 09:07
0 Komentarzy

Przywrócenie do 2030 r. międzynarodowej klasy żeglowności nacałej długości Odry i na odcinku Wisły od Warszawy do Gdańska – zakładająprzyjęte we wtorek przez rząd założenia do planów rozwoju śródlądowych drógwodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 r.

Założenia przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej iŻeglugi Śródlądowej.

Zgodnie z przyjętym dokumentem do 2030 r. Odra (na całejswojej długości) i Wisła (od Warszawy do Gdańska) mają stać sięmiędzynarodowymi szlakami żeglugowymi.

Jak wskazało w komunikacie po posiedzeniu CentrumInformacyjne Rządu realizacja tego celu została podzielona na czterypriorytety. Pierwszy to osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności iwłączenie w europejską sieć dróg wodnych Odrzańskiej Drogi Wodnej. Drugimpriorytetem jest poprawa warunków nawigacyjnych Wisły, kolejnym – trzecim -rozbudowa połączenia Odra – Wisła – Zalew Wiślany i Warszawa – Brześć. Ostatnim- czwartym – rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych drógwodnych.

W założeniach przedstawiono także inwestycje, które mają byćzrealizowane w perspektywie krótkoterminowej (do 2020 r.). Obejmą one m.in.:usuwanie tzw. wąskich gardeł przez modernizację zabudowy hydrotechnicznej drógwodnych, aby jak najszybciej przywrócić żeglugę długotrasową. Szczególnie:przygotowanie studiów wykonalności dla wszystkich inwestycji przewidzianych dorealizacji w okresie długoterminowym; wypracowanie najlepszych sposobówfinansowania inwestycji m.in. przez pozyskanie środków z Europejskiego Funduszuna rzecz Inwestycji Strategicznych (tzw. plan Junckera); rozpoczęcie budowy stopni wodnych naOdrze ? poniżej Malczyc w Lubiążu i Ścinawie oraz na Wiśle ? poniżej Włocławka.

Z kolei do 2030 r. zrealizowane mają być m.in. następująceinwestycje: przystosowanie Odrzańskiej Drogi Wodnej do parametrów klasy Va(jeden statek poruszający się po drogach wodnych klasy Va ma zdolnośćprzewozową od 60 do 120 samochodów ciężarowych), budowa polskiego odcinkapołączenia Odra-Dunaj oraz budowę Kanału Śląskiego; rozpoczęcie budowy kaskadyWisły ? od Warszawy do Gdańska; wdrożenie systemu usług informacji rzecznej(RIS) na wszystkich drogach wodnych międzynarodowego znaczenia.

W przyjętym przez rząd dokumencie zapisano także kosztyinwestycji. I tak według wstępnych szacunków koszty budowy i modernizacjiśródlądowych dróg wodnych, będą następujące: Odrzańska Droga Wodna – 2,9 mld złdo 2020 r. a w latach 2021-2030 – 27,8 mld zł; kaskada Wisły na odcinkuWarszawa-Gdańsk – 3,5 mld zł do 2020 r. a w latach 2021-2030 – 28 mld zł;połączenie Odra-Wisła – 2,5 mld zł do 2020 r., a w latach 2021-2030 – 4 mld zł.Zaś połączenie Wisła-Brześć: w latach 2021-2030 ma kosztować 8,1 mld zł.

„Oznacza to, że średnioroczny koszt modernizacji Odry ibudowy kaskady Wisły (od Warszawy do Gdańska) w latach 2017-2020 będzie wynosićok. 1,6 mld zł” – czytamy w komunikacie CIR.

Jak wskazano w komunikacie, z przeprowadzonych analizwynika, że poprawiając parametry eksploatacyjne na Odrze do 2020 r., będziemożna nią przewozić do 20 mln ton ładunków rocznie. Z kolei po pierwszym etapiemodernizacji dolnego odcinka Wisły przewozy ładunków tą rzeką mogą wynosić ok.7,8 mln ton ładunków rocznie, a wraz z dalszą poprawą parametrów nawigacyjnychpowinny wzrosnąć do ok. 12 mln ton ładunków rocznie.

Modernizacja śródlądowych dróg wodnych przyczynić się ma -jak wskazuje CIR – oprócz wzrostu udziału żeglugi śródlądowej w rynku usługtransportowych, także m.in. do wzrostu konkurencyjności portów morskich ujściaOdry i Wisły; aktywizacji gospodarczej obszarów usytuowanych wzdłuż głównychszlaków żeglugowych; poprawy warunków funkcjonowania żeglugi pasażerskiej orazturystyczno-rekreacyjnej; poprawy bezpieczeństwa powodziowego.

Jednym z efektów ma być także wzrost produkcji ?czystej?energii elektrycznej, uzyskiwanej z elektrowni wodnych. Jak wskazano wkomunikacie, z danych za 2011 r. wynika, że osiem elektrowni wodnych na Wiśle,które mogłyby zostać wybudowane wraz z budową kaskady dolnej Wisły, jest wstanie wytworzyć rocznie 4 153 GWh (3-4 proc. krajowej produkcji energii).

Przyjęte przez rząd założenia zakładają także przystąpienieprzez Polskę do porozumienia AGN (Porozumienia o śródlądowych drogach wodnychmiędzynarodowego znaczenia). Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniuogłoszenia w Monitorze Polskim.(PAP)

Komentarze