Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Śląskie za rozwojem Odrzańskiej Drogi Wodnej [FILM]

infoship
24.05.2017 08:23
0 Komentarzy

Stanowisko popierające działania władz centralnychzmierzające do przywrócenia funkcji Odrzańskiej Drogi Wodnej przyjął wponiedziałek jednogłośnie Sejmik Woj. Śląskiego. Radni uznali m.in. za celowąbudowę kanału Koźle-Ostrawa, a także budowę Kanału Śląskiego.

Przedkładając projekt stanowiska członek zarządu woj.śląskiego Henryk Mercik zaakcentował, że już przez dziesiątki lat OdrzańskaDroga Wodna napędzała gospodarkę Górnego Śląska. Dodał, ze jej żeglowność jestłatwo przywrócić. „Jeśli chcemy się liczyć gospodarczo, musimy powrócić dosystemu autostrad wodnych Europy” – ocenił Mercik.

Występujący podczas poniedziałkowych obrad sejmiku PawełMacha, burmistrz Kuźni Raciborskiej (gmina ta znalazłaby się na skrzyżowaniudrogi Odra-Dunaj i Kanału Śląskiego), zaznaczył, że rozwój Odrzańskiej DrogiWodnej w Polsce jest obecnie na etapie dyskusji – strona czeska na etapiestudium wykonalności przedsięwzięcia.

Wymieniając szereg zakładów w regionie, dla których drogawodna byłaby rozwiązaniem dużej części problemów transportowych Machapodkreślił, że taka inwestycja to nie tylko ruch wodny, ale też zbiornikiretencyjne. Dla jego gminy inwestycje w towarzyszącą drogom wodnym retencjęmogłyby też oznaczać naprawienie szkód wyrządzonych przez wieloletniąeksploatację piasku w kopalni Kotlarnia, która wysuszyła okoliczne lasy.

„Ta droga wodna to jest również rozwiązanieprzeciwpowodziowe – to stałe parametry zanurzenia dla statków, czyli zakładane2,5 metra, to jest spokojniejsze przeprowadzenie wód powodziowych, to jest gwarancjatego, że wodę jesteśmy w stanie zatrzymać i racjonalnie tą wodą gospodarować” -argumentował burmistrz. Wskazał w tym kontekście m.in. na niewielkie zasobywodne woj. śląskiego.

W przyjętym w poniedziałek, 22 maja, stanowisku radni woj. śląskiegonawiązali do podpisanego w styczniu br. przez prezydenta Andrzeja Dudę akturatyfikacyjnego dotyczącego Europejskiego porozumienia o głównych śródlądowychdrogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym (porozumienie AGN).

„To symboliczny początek niezwykle ambitnego przedsięwzięcia,dzięki któremu polskie śródlądowe drogi wodne, w tym Odrzańska Droga Wodna,mają zostać odbudowane i włączone w system europejski” – napisali radni.

Przypomnieli, że w rządowych „Założeniach do planów rozwojuśródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do 2030 r.”ujęto budowę Kanału Śląskiego łączącego Odrzańską Drogę Wodną z Drogą WodnąGórnej Wisły oraz budowę kanału Koźle – Ostrawa, będącego polskim odcinkiemszlaku wodnego Dunaj – Odra – Łaba. Obie te inwestycje dotyczą woj. śląskiego.

„Sejmik Woj. Śląskiego z aprobatą przyjmuje działania władzcentralnych mające na celu przywrócenie funkcji Odrzańskiej Drogi Wodnej irozwijanie infrastruktury transportu rzecznego, jako wpisujące się w politykęprzestrzenną województwa, określoną w uchwalonym w sierpniu 2016 r. PlanieZagospodarowania Przestrzennego Woj. Śląskiego 2020+” – zadeklarowali wstanowisku radni.

Sejmik zaznaczył też, że drogi wodne to sprawny, bezpiecznyi ekonomiczny system transportu – uwzględniający zasady ochrony środowiska irozwój technologii przewozowych – i jako takie są jednym z kluczowych warunkówrozwoju regionu. Jednocześnie europejska polityka transportowa zakładaintegrację i współpracę wielu gałęzi transportu – co w Polsce wymaganadgonienia wielu dziesięcioleci zaniedbań śródlądowych dróg wodnych.

Jak podkreślono infrastruktura śródlądowych dróg wodnych iurządzeń towarzyszących, poza funkcją transportową służy też ochronie przedpowodzią i skutkami suszy przez retencjonowanie wody. Samorządowcy zastrzegli,że infrastruktura ta obecnie może i powinna być rozwijana z poszanowanieekologicznych funkcji rzek – czemu służą m.in. dobre praktyki wskazane wuregulowaniach unijnych.

„Woj. Śląskie jest regionem, dla którego sprawna izrównoważona sieć transportowa ma wielkie znaczenie. Budowa Kanału Dunaj – Odra– Łaba oraz Kanału Śląskiego, w połączeniu z przywróceniem wymaganychparametrów żeglownych Odry, niewątpliwie przyczynią się do wszechstronnego,zrównoważonego i trwałego rozwoju naszego regionu oraz zwiększą atrakcyjnośćWoj. Śląskiego na wielu polach” – ocenili radni.(PAP)

{https://www.youtube.com/watch?v=i2fFZWvBRM8}

Komentarze