Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stocznia Remontowa Nauta ma 90 lat

infoship
19.10.2016 11:46
0 Komentarzy

90 lat temu, w październiku 1926 roku, Rada Miejska Gdyniprzyjęła uchwałę o budowie przemysłu stoczniowego. Moment ten uznawany jest zasymboliczną datę utworzenia Stoczni Remontowej Nauta, która świętuje właśnie90-lecie swojego istnienia. W czwartek, 13 października 2016 r., w gdyńskimTeatrze Muzycznym odbyła się z tej okazji uroczysta gala.

Mimo, że wspomniana uchwała została podpisana 7 października1926 roku, przemysł stoczniowy w Gdyni kiełkował już od początku lat 20.minionego stulecia. Pionierem w tej branży był Franciszek Ledke, który wrejonie ulicy Waszyngtona otworzył warsztat szkutniczy zajmujący się budowąkutrów rybackich. Jednak termin „Nauta” po raz pierwszy pojawił się w 1927r., kiedy to grupa inżynierów: Witold i Zygmunt Andruszkiewiczowie, StanisławKisiel i Samuel Elper założyła przedsiębiorstwo o tej właśnie nazwie.

W początkach swej działalności Nauta produkowała barki, holowniki,szalandy oraz jednostki pomocnicze, potrzebne do budowy portu w Gdyni. Pierwszedziesięciolecie to okres burz i zawirowań w historii stoczni, która częstozmieniała właścicieli, a wraz z nimi swoją nazwę. Zaledwie po 8 miesiącach odrozpoczęcia działalności jej obiekty przejęła Stocznia Gdyńska, którą z kolei w1928 przejęła konkurencyjna Stocznia Gdańska. W 1936 r., w wyniku działańakcjonariuszy, Stoczni groziła likwidacja. Wtedy z pomocą przyszła miejscowaprasa, władze miasta oraz instytucje lokalne i państwowe – gmina wykupiławszystkie akcje, a następnie uchylono decyzję o likwidacji.

Po przejęciu stoczni przez miasto wydzierżawiono nowetereny, rozbudowano warsztaty i zwiększono zatrudnienie. Dyrekcja wynegocjowałatakże kontrakt na budowę pełnomorskiego statku stalowego. Koniec lattrzydziestych zapowiadał się więc optymistycznie. Niestety, plany rozwojuzniweczył wybuch II wojny światowej. 6 lat wojny praktycznie zrujnowałodotychczasowy dorobek Nauty i zaplecze produkcyjne. Ponad 98% stoczniowychmaszyn i urządzeń zostało zniszczonych. Budowę stoczni w Gdyni trzeba byłozaczynać od zera.

Po wojnie

Po wojnie na terenach należących dziś do Nauty działały trzyprzedsiębiorstwa: Zakład Złomowania Wraków, Remontowa Obsługa Statków orazStocznia Rybacka. W 1952 dwa ostatnie zakłady połączyły się tworząc GdyńskąStocznię Remontową. Początkowo stocznia zajmowała się budową i remontaminiewielkich łodzi rybackich i technicznych. W tym czasie stocznię wyposażono wpochylnię, która pozwalała wodować jednostki o długości do 150 m oraz zakupionopierwszy dok pływający (o nośności 1200 ton). Kolejne ważne inwestycjeprzeprowadzono w latach 60. – oddano wtedy do użytku nowe hale i budynkiadministracyjno-produkcyjne oraz hotel robotniczy, zakupiono także kolejne dwadoki pływające (o nośności 3500 i 4500 ton).

W 1976 r., w roku złotego jubileuszu stoczni, przywróconojej przedwojenną nazwę – Nauta. Powrót stanowił nawiązanie do początkówprzemysłu okrętowego w Gdyni, a tym samym miał podtrzymać ciągłość historiigdyńskiego zakładu.

Kolejne dziesięciolecie przyniosło rozkwit przemysłustoczniowego na całym świecie. Dobra koniunktura korzystnie wpłynęła na rozwójNauty. Rozbudowa infrastruktury zakładu w połączeniu z wprowadzeniem nowychtechnologii i rozwojem zaplecza naukowego zapewniły Naucie silną pozycję wpolskiej gospodarce morskiej. Już w początkach lat 80. ponad 60% produkcjipochodzącej z zakładu trafiało na eksport.

Po transformacji

W obecnym kształcie Nauta działa od początku 1999 r., kiedyto przedsiębiorstwo państwowe zostało przekształcone w spółkę akcyjną. Impulsemdo dalszego rozwoju firmy była niewątpliwie przeprowadzka na tereny przy ul.Czechosłowackiej. W dawnym zakładzie przy ul. Waszyngtona Nauta miałaograniczone możliwości techniczne i powierzchniowe, przez co trafiały do niejjedynie mniejsze jednostki (do 100 m długości). Dziś stocznia jest w stanieremontować największe jednostki wpływające na Bałtyk. Dotychczasowymrekordzistą w historii Nauty był zbiornikowiec wahadłowy MT Grena o długościponad 277 m i szerokości 46 m, remontowany pod koniec 2013 r.

Bardziej rozległe zaplecze produkcyjne dało stocznimożliwość zdywersyfikowania działalności. Obecnie, oprócz remontów cywilnych,przedsiębiorstwo remontuje również jednostki specjalne oraz buduje nowe statkii konstrukcje stalowe. W trakcie swojej powojennej działalności Nauta wykonałakilkanaście tysięcy różnego rodzaju remontów, ponad 80 skomplikowanychkonwersji i wybudowała ponad 400 nowych jednostek rybackich i statkówpomocniczych. Dzięki bogatemu doświadczeniu oraz kompetencjom, Nauta jest jednąz czołowych polskich stoczni i ciągle umacnia swoją pozycję rynkową.

Atutem Nauty jest z pewnością szeroki zakres działalności.Stocznia jest w stanie sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagającycharmatorów – wykonuje zarówno standardowe remonty klasowe i awaryjne, jak teżbardziej skomplikowane konwersje i przebudowy. Trzy lata temu Nauta uruchomiław Gdańsku Zakład Nowych Budów, co pozwoliło na dywersyfikację produkcji. ZakładNowych Budów specjalizuje się w budowie nowoczesnych statków rybackich, jednosteknaukowo-badawczych oraz w obsłudze sektora offshore.

Istotnym segmentem działalności Nauty jest również produkcjaspecjalna. Niemal od początku działalności stocznia jest jednym z kluczowychdostawców usług dla Marynarki Wojennej RP. Obecnie, poprzez udział w dialogachtechnicznych, Nauta przygotowuje się do wzięcia udziału w budowie nowychokrętów w ramach programu Zwalczanie Zagrożeń na Morzu.

Stocznia jest także bardzo aktywna w obszarze innowacji.Wspólnie z uczelniami wyższymi oraz ośrodkami naukowymi uczestniczy w kilkuprojektach o charakterze badawczo-rozwojowym, których celem jest opracowanie iwdrożenie do produkcji nowatorskich produktów mogących znaleźć zastosowaniezarówno w rynku cywilnym, jak i specjalnym.

Dorobek i wieloletnie doświadczenie Nauty są cenione wbranży. Stocznia cieszy się uznaniem armatorów i środowiska ekspertów, czegodowodem są liczne certyfikaty renomowanych towarzystw klasyfikacyjnych iinstytucji nadzoru. Przedsiębiorstwo jest także laureatem nagród przyznawanychprzez armatorów i podmioty z branży.

Komentarze