TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoAir

TransInfo

Świnoujście z pozwoleniem budowę tunelu pod Świną
InfoShip.pl - Opublikowano: 11.10.2019 12:30:56
Świnoujście z pozwoleniem budowę tunelu pod Świną

Wojewoda Zachodniopomorski Tomasz Hinc podpisał 7 października decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) - budowa tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. To formalne pozwolenie na budowę stałego połączenia.

Ceremonia odbyła się na Warszowie nad brzegiem Świny, w miejscu gdzie będzie wjazd i wyjazd z tunelu.

- Warto mieć marzenia, bo marzenia się spełniają – tymi słowami Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zwrócił się do przedstawicieli samorządu Świnoujścia. – Gdyby nie upór władz samorządowych, trudno byłoby zrealizować ten projekt. A nie jest to projekt Świnoujścia, nie województwa zachodniopomorskiego. To projekt wszystkich Polaków.

Trzeci krok

Dokumentacja projektowa wraz z wnioskiem o wydanie ZRID została złożona w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim 17 lipca 2019.

 - Mieliśmy 90 dni na wydanie zezwolenia. Wydajemy je dużo wcześniej – mówił wojewoda Tomasz Hinc, dodając że oprócz samej decyzji ZRID konieczne było jeszcze wydanie ponownej decyzji oddziaływania na środowisko.

Dokumenty zostały sprawdzone, obie decyzje zostały wydane i zaraz po podpisaniu przez wojewodę poprzez ręce ministrów: Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marka Gróbarczyka, Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasza Żuchowskiego i dyrektora zachodniopomorskiego Oddziału GDDKiA Łukasza Lendnera trafiły na ręce Prezydenta Janusza Żmurkiewicza, a ten z kolei przekazał je wykonawcy tunelu.

- W 2017 roku na promie "Karsibór" podpisaliśmy umowę na finansowanie tej inwestycji. Rok później, we wrześniu, zrobiliśmy kolejny ważny krok podpisując umowę z wykonawcą – mówił Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz (na zdjęciu). - Dziś robimy trzeci milowy krok, który jest konieczny, aby nasze marzenie o tunelu się ziściło. Kolejnym to uruchomienie maszyny, która go wydrąży, a ostatnim w 2022 roku będzie otwarcie tunelu.

- Deklaruję, że na przełomie października i listopada wbijemy pierwszą łopatę - dodał Piotr Kledzik, dyrektor firmy PORR, która jest liderem konsorcjum wykonawczego tunelu.

Kiedy pierwsze roboty?

Decyzja ZRID, to w uproszczeniu pozwolenie na budowę. Posiada rygor natychmiastowej wykonalności, co daje wykonawcy możliwość niezwłocznego przystąpienia do prac budowlanych. Decyzję ZRID udało się uzyskać niezwykle sprawnie - w niespełna 3 miesiące. Tym samym, po wielu latach oczekiwania, tunel w Świnoujściu przechodzi z fazy analiz, planów i projektów do realizacji, do robót budowlanych.

W ciągu tygodnia plac budowy zostanie przekazany wykonawcy. W pierwszym etapie rozpocznie się sprawdzanie saperskie terenu inwestycji, co jest niezwykle ważne ze względu na często znajdowane w rejonie Świnoujścia niewybuchy z czasów II wojny światowej. Ruszą również wycinki drzew, a teren inwestycji zostanie wytyczony geodezyjnie. Wykonawca będzie organizował tez swoje zaplecze.

Z początkiem przyszłego roku ruszą zasadnicze roboty związane z wykonywaniem szybu startowego tunelu po stronie wyspy Uznam. Tunel będzie składał się z trzech części wykonanych: w murach oporowych o długości 475 m, metodą odkrywkową o dł. 295 m oraz zasadniczej części drążonej o dł. 1,48 km.

Maszyna drążąca

Drążenie tunelu z komory startowej położonej po stronie wyspy Uznam będzie wykonywała maszyna drążąca (TBM) o długości 100 metrów, której tarcza będzie miała średnicę 13,5 metrów. Urządzenie zostało już przez wykonawcę zamówione w Chinach i będzie gotowe w maju przyszłego roku, a do Polski przypłynie w sierpniu. Następnie będzie trwał montaż w komorze startowej.

Samo drążenie powinno rozpocząć się na początku 2021 roku. Maszyna TBM będzie zostawiała za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów. Drążenie będzie trwało kilka miesięcy, w sierpniu 2021 roku maszyna TBM powinna przebić się do szybu końcowego położonego na wyspie Wolin. Następnie zostanie zdemontowan

Droga w tunelu

W wydrążonym tunelu trzeba jeszcze będzie wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu.

Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa. Do funkcjonowanie tunelu konieczny jest układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego tunel będzie zarządzany.

Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.

Inwestycja jest realizowana w ramach podpisanej we wrześniu 2018 roku umowy z konsorcjum firm PORR, Gulermak i Energopol Szczecin. Kontrakt o wartości 793 mln złotych realizowany jest w formule zaprojektuj i buduj. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest we wrześniu 2022 roku. Inwestorem jest Miasto Świnoujście a rolę inwestora zastępczego, wspierającego samorząd w prowadzeniu inwestycji, pełni Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt jest dofinansowany ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020. Kwota dofinansowania to 775,6 mln złotych.

Nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość 3,4 km z czego niemal połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu. Inwestycja będzie rozpoczynała się po stronie wyspy Wolin w rejonie Terminalu Promów Morskich – rejon ulic Duńska, Fińska i Skandynawska. Wyjazd z tunelu po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie w rejonie oczyszczalni ścieków.





Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tunel
Port Świnoujście
  • Krzysztof Kasperski – 11.10.2019

    Będzie problem z tak wąskim tunelem z 1 pasem ruchu w jedna stronę

  • Paul Konklewski – 12.10.2019

    Oj będzie w choinkę wypadków pewnie, będą szybcy i wściekli oraz niedzielni kierowcy razem

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....