Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Umowa na tunel pod Świną coraz bliżej. W poniedziałek

infoship
14.09.2018 16:30
0 Komentarzy

W najbliższy poniedziałek ma zostać podpisana umowa nabudowę tunelu w Świnoujściu. Wykonawcą projektu i robót budowlanych jestkonsorcjum firm Porr S.A. Na wybudowanie tunelu wykonawca będzie miał 48miesięcy.

Tunel zaprojektuje i wybuduje Porr S.A. (lider konsorcjum),Porr Bau GmbH (Austria), Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut AS (Turcja)oraz Energopol Szczecin S.A. – wynika z informacji służb prasowychświnoujskiego magistratu. Inżynierem kontraktu jest Sweco Consulting z Poznania(lider konsorcjum), Sweco GmbH z Bremy i Lafrentz Polska z Poznania.

Wcześniej z podpisania umowy na projekt i budowę tuneluzrezygnowała wybrana w przetargu włoska firma Astaldi. Konsorcjum firm Porrzłożyło drugą po Astaldi najkorzystniejszą ofertę na kwotę ponad 793 mln zł.

Konsorcjum Astaldi wygrało przetarg na tunel w połowiekwietnia br. Od decyzji odwołała się firma Porr, jednak Krajowa Izba Odwoławczawniosek oddaliła.

W listopadzie ub. r. GDDKiA poinformowała, że komisjaprzetargowa wybrała konsorcjum Astaldi i Ghella na wykonawcę tunelu. Odwołanieod tej decyzji złożyli do Krajowej Izby Odwoławczej dwaj oferenci – konsorcjumToto oraz konsorcjum Porr. Izba uznała odwołania. Konieczne było unieważnieniepoprzednich rozstrzygnięć i dokonanie ponownej oceny ofert.

Konsorcjum Toto zaskarżyło natomiast do sądu decyzję Izby wsprawie uznania odwołania złożonego przez konsorcjum PORR. Na początku marcabr. Sąd Okręgowy w Szczecinie uznał tę skargę (ważność zachowało tylkorozstrzygnięcie Izby w sprawie firmy Toto).

Wykonawca inwestycji będzie miał 48 miesięcy od datypodpisania umowy na wybudowanie tunelu. Świnoujście planowało wcześniej zrealizowaćinwestycję do końca 2021 r.

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad912 mln zł, a dofinansowania unijnego – ponad 775 mln zł. Środki na inwestycjępochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin,które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu wSzczecinie.

Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nieposiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czasoczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.Rozwiązaniem komunikacyjnych problemów ma być tunel.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, wtym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelubędzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia zpasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie równieżgaleria ewakuacyjna. (PAP)

Komentarze