Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ustawa ws. budowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin

infoship
23.02.2017 11:37
0 Komentarzy

Szybkie przygotowanie i sprawną realizację budowy lubprzebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m ma umożliwićprzyjęty przez rząd projekt ustawy w tej sprawie. Inwestycja ma byćzrealizowana do 2022 r.

Centrum Informacyjne Rządu we wtorkowym, 21 lutego, komunikacie poposiedzeniu Rady Ministrów zaznaczyło, że inwestycja zapewni dostęp do portu wSzczecinie i portów Zalewu Szczecińskiego.

Inwestycja będzie realizowana w ramach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Trzeba będzie – jak podkreślono- przeznaczyć na nią ok. 1 mld 385 mln zł. 85 proc. pieniędzy ma pochodzić ześrodków unijnych, a 15 proc. – z budżetu państwa.

„Inicjatywa ta wpisuje się w plan odtworzeniatransportu morskiego zapowiedziany przez premier Beatę Szydło w expose” -zaznaczono w komunikacie.

13 grudnia 2016 r. rząd przyjął projekt ustawy o inwestycjachw zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Ma onazapewnić swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander doportu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami UniiEuropejskiej.

Projekt ustawy zawiera regulacje proceduralne, które ułatwiąbudowę lub przebudowę toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.Etap proceduralny będzie krótszy o ok. 6 miesięcy, co przyczyni się doefektywniejszego wydatkowania środków publicznych – poinformowano.

W projektowanych przepisach uproszczono przede wszystkimprocedurę środowiskową w zakresie potwierdzania jej zgodności z miejscowymplanem zagospodarowania przestrzennego.

Zaproponowano zwolnienie inwestora z obowiązkuprzedstawiania wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego przyskładaniu wniosku o wydanie opinii w zakresie oceny oddziaływaniaprzedsięwzięcia na środowisko i obszar Natura 2000, a także przy występowaniu zwnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Organ wydającydecyzję środowiskową ma być zwolniony z obowiązku stwierdzenia jej zgodności zmiejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Autorzy przepisów zaproponowali także rozwiązania, któreułatwią zajęcie pod inwestycję gruntów, na których znajdują się rodzinne ogrodydziałkowe. Nowa procedura ma umożliwić prostsze i szybsze pozyskiwanie terenówogrodowych z możliwością polubownego rozwiązywania sporów na tym tle. Zazajęcie gruntów przewidziane są wypłaty odszkodowań działkowcom istowarzyszeniu ogrodowemu. Sposób ustalania wysokości i wypłaty odszkodowańbędzie zgodny z przepisami o gospodarce nieruchomościami.

W projekcie określono także ścieżkę proceduralną w sytuacjiwyłączenia z zarządu Lasów Państwowych gruntów, które ? zgodnie z projektembudowlanym ? będą wykorzystywane pod inwestycję.

W komunikacie podkreślono, że inwestycja ma strategicznycharakter dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa, jest też niezbędna dlarozwoju portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.

„Dzięki realizacji tego przedsięwzięcia zwiększy siędostępność portu Szczecin-Świnoujście, co ułatwi przywóz i wywóz towarów,zapewni rozwój usług okołoportowych oraz umożliwi likwidację ograniczeńżeglugowych polegających m.in. na wyznaczaniu tzw. mijanek” – czytamy winformacji CIR.

Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapemprojektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap podnazwą „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin (Kanał Piastowskii Mieliński), strona wschodnia i zachodnia” zrealizowano w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013.

Ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia wDzienniku Ustaw. (PAP)

Komentarze