O potencjale i problemach żeglugi śródlądowej rozmawiali dziś uczestnicy wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Rozwoju Województwa Sejmiku Województwa Lubuskiego z przedstawicielami komisji Sejmików: Zachodniopomorskiego, Dolnośląskiego, Opolskiego i Śląskiego. Spotkanie odbyło się 17 lutego br. w Zielonej Górze.
Obrady rozpoczął przewodniczący sejmiku Czesław Fiedorowicz. ? "Chciałbym podziękować wszystkim za przybycie. Temat dzisiejszego spotkania jest niezwykle ważny. Wiem, że uczestnicy dzisiejszego posiedzenia są mocno zaangażowani w sprawy żeglugi śródlądowej na Odrze, w związku z czym liczę na aktywny udział w dyskusji - mówił przewodniczący.
Odra z punktu widzenia rządu
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna omówił działania Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dotyczące rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce oraz plany na 2017 r. Przedstawił on obszerną informację na temat podjętych działań oraz planów resortu w zakresie kompleksowego zagospodarowania śródlądowych dróg wodnych i rozwoju żeglugi śródlądowej.
Wśród dotychczasowych osiągnięć wymienił przyjęcie "Założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce", prace związane z uruchomieniem regularnego transportu węgla ODW z portu w Gliwicach do Elektrowni Opole. Niewątpliwym sukcesem było podpisanie przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę ustawy o ratyfikacji europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN).
W nadchodzącym roku w Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej planuje się przygotowanie studiów wykonalności dla najważniejszych projektów inwestycyjnych oraz współpraca z Ministerstwem Rozwoju i Ministerstwem Środowiska przy realizacji projektów finansowanych ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko.
Kontynuowane będą także prace Komitetu Sterującego do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych i grup roboczych, a także współpraca w ramach Komitetu Monitorującego Studium Wykonalności dla połączenia Dunaj-Odra-Łaba. MGMiŻŚ zainicjowało również powołanie grupy roboczej do spraw szybkiego udrożnienia Kanału Gliwickiego dla żeglugi śródlądowej.
Odra i turystyka
Z kolei o projekcie transgranicznym "Odra dla turystów" mówił Prezydent Nowej Soli Wadim Tyszkiewicz. - W 2004 r. zaczęliśmy marzyć, a dziś możemy śmiało powiedzieć, że marzenia te w 100 proc. zrealizowaliśmy. Postanowiliśmy zagrać w drużynie. To nie było łatwe zadanie. Nie było by niczego, gdybyśmy razem nie postanowili działać. Chodziło o kompleksowe działania. Zaczęliśmy od małych kroków. Odra kojarzona była głównie z powodzią. Wiele pracy włożyliśmy w te działania. Powstało m.in. unikalne molo na rzece w Bytomiu Odrz., powstały porty w Krośnie Odrzańskim, Cigacicach i Bytomiu Odrz., pojawiły się dwa statki pasażerskie ? Laguna i Zefir. Odra diametralnie zmieniła swoje otoczenie. Odra tętni życiem, odbywa się coraz więcej imprez - mówił W. Tyszkiewicz. Podkreślał, że istotne jest tworzenie produktów turystycznych w oparciu o perełki: winnice, miasta, muzea, gospodarstwa agroturystyczne. Jeśli my te wszystkie atrakcje złożymy w całość możemy konkurować z najlepszymi. Dodał, że warto postawić na turystykę aktywną ? konną, rowerową.
- "Gospodarcze wykorzystanie Odry jest jednym z priorytetów Strategii Rozwoju Polski Zachodniej ? wielokrotnie podkreślała marszałek Elżbieta Anna Polak.
O szczegółach Odrzańskiej Drogi Wodnej w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz Strategii Rozwoju Polski Zachodniej do roku 2020 mówił Dyrektor Biura Rozwoju Regionu Maciej Nowicki.
? Odra to najważniejsza oś rozwoju
społeczno-gospodarczego Polski Zachodniej. Odrzańska Droga Wodna spina większość
ośrodków rozwojowych Polskim Zachodniej (z wyjątkiem Poznania) i łączy Polskę
Zachodnią z północą (przez połączenia promowo-portowe) i południem Europy
(poprzez układ autostrad czeskich). ODW to ważny element europejskiej sieci
dróg wodnych śródlądowych, przebiega wzdłuż Środkowoeuropejskiego Korytarza
Transportowego - mówił dyrektor M. Nowicki.
Odrzańska Droga Wodna w Strategii Rozwoju Polski Zachodniej 2020 to przywrócenie minimum III klasy żeglowności dla potrzeb transportu, ochrony przeciwpowodziowej i turystyki wodnej, przywrócenie i rozwój transportu towarowego z wykorzystaniem i rozbudową śródlądowych portów rzecznych oraz docelowo doprowadzenie do IV klasy żeglowności na całej długości rzeki. Źródła finansowania projektu - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020: 85% oraz budżet państwa: 15%.
Dyrektor Maciej Nowicki przedstawił także prace województw Polski Zachodniej i Zespołu roboczego ds. SRPZ 2020 w sprawie Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Podczas dyskusji na liczne pytania uczestników odpowiadał z-ca Dyrektora Departamentu Żeglugi Śródlądowej Przemysław Daca. Pytania dotyczyły m.in. ustawy o fundusz żeglugi śródlądowej, czy region śląski będzie objęty w studium, kiedy zostanie ujednolicony system przekazu informacji, ponieważ obecnie aż trzy podmioty regulują sprawy związane z drogą wodną, czy jest szansa, żeby włączyć w inwestycje na Odrze stronę niemiecką, która mogłaby partycypować w kosztach.
W obradach wzięli udział członek zarządu Alicja Makarska, Radni Województwa Lubuskiego: Edward Fedko, Wacław Maciuszonek, Tadeusz Pająk oraz Klaudiusz Balcerzak oraz Tomasz Możejko.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.