Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Więcej miejsca do cumowania w Porcie Gdańsk

infoship
05.12.2017 14:55
0 Komentarzy

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jest jednym z dwóch polskichprzedsiębiorstw, które otrzymają dofinansowanie z programu CEF „ŁączącEuropę” w ramach priorytetu CEF Blending. Właśnie rozstrzygnięto konkurs,w którym Portowi Gdańsk przyznano 20 mln euro.

Zakończył się konkurs „2017 CEF Transport Blending MAPCall”, który obejmował pulę środków w wysokości 1 mld euro. Dotacja, ojaką łącznie starały się firmy z całej UE, dwukrotnie przewyższała przeznaczonena to działanie środki. Środki pochodziły z puli ogólnej CEF (Connecting EuropeFacility), co oznacza, że polskie projekty konkurowały z inwestycjamizgłaszanymi przez podmioty z innych krajów UE. Dotacje przyznano dwóm polskiminwestycjom: jedną, w wysokości 20 mln euro, otrzyma Port Gdańsk, a drugą -60,55 mln euro – PKP PLK.

Do programu o wsparcie aplikowało aż 68 projektów z krajówczłonkowskich, z czego do dofinansowania wybrano 39. Pod względem otrzymanegodofinansowania, Polska zajęła 5. miejsce wśród konkurujących krajów.

W ramach planowanego przedsięwzięcia Port Gdańsk chcezagospodarować teren zlokalizowany wzdłuż falochronu półwyspowego, dzięki czemuuzyska nowe miejsca do cumowania statków.

– Jest to projekt znajdujący się w Strategii Rozwoju PortuGdańsk do roku 2027. Inwestycja jest przygotowana do realizacji, posiada pełnądokumentację projektową, w tym projekt budowlany opracowany w ramach projektuwspółfinansowanego z programu TEN-T oraz prawomocne pozwolenie na budowę -tłumaczy Jowita Zielinkiewicz, zastępca Dyrektora ds. Rozwoju, odpowiadająca wPorcie Gdańsk za pozyskiwanie funduszy unijnych.

– Wyniki konkursu niezmiernie nas cieszą. To pokazuje, żeplanowane przez nas inwestycje są doceniane w całej Europie, a ich poziom nietylko nie odbiega, ale niekiedy przewyższa projekty w innych krajach Unii.Budowa nowego nabrzeża pozwoli na zwiększenie możliwości przeładunkowych Portuoraz uzyskanie nowego głębokowodnego nabrzeża uniwersalnego, którego obsługęzadeklarowali już partnerzy prywatni, podpisując z nami listy intencyjne – mówiŁukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Finansowanie projektu w formie bezzwrotnej dotacji z CEFBlending w wysokości 20% jest znaczącym zastrzykiem finansowym, która pozwolina rozpoczęcie prac już w 2018 roku. CEF („Łącząc Europę”) to unijnyinstrument finansowy, wspierający rozwój sieci transportowej,telekomunikacyjnej i energetycznej. Port Gdańsk w ramach tego instrumentuotrzymał już dofinansowanie na inne inwestycje, m.in. modernizację toru wodnegoi rozbudowę nabrzeży w Porce Wewnętrznym czy rozbudowę sieci drogowo-kolejowejw Porcie Zewnętrznym. Łączna kwota funduszy unijnych dla ZMPG, po uwzględnieniuniniejszego wsparcia, to wartość ok. 600 mln zł.

Komentarze