TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoAir

TransInfo

Wrocław chce mieć nowy środek transportu: tramwaj wodny
WROCLAW.PL InfoShip.pl - Opublikowano: 12.07.2019 18:00:04
Wrocław chce mieć nowy środek transportu: tramwaj wodny; fot. UM Wrocław

Prezydent miasta zapowiedział prace nad studium wykonalności ma ocenić potencjał uruchomienia Wrocławskiego Tramwaju Wodnego.

Wrocław wraca do pomysłu uruchomienia Wrocławskiego Tramwaju Wodnego na Odrze. Prezydent miasta, Jacek Sutryk ogłosił rozpoczęcie prac nad studium wykonalności dla tego projektu. Tramwaj może być nowym, atrakcyjnym środkiem transportu dla mieszkańców.

-"Wrocław od początku swojego istnienia czerpał korzyści z położenia nad Odrą – nie tylko w kontekście handlu, ale przede wszystkim transportu. Chcemy odkryć na nowo tę drogę poruszania się po mieście. Dlatego postanowiliśmy rozpocząć prace nad Studium Wykonalności Wrocławskiego Tramwaju Wodnego. Wierzę, że jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać potencjał Odry i tym samym stworzyć dla mieszkańców nowy, atrakcyjny środek transportu – ogłosił Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Studium ma ocenić obecny potencjał takiego projektu we Wrocławiu. Na pewno odpowie też na sporo pytań. Pomysł zyskał aprobatę u Wrocławian. W sondażu, który zorganizowała Gazeta Wrocławska na swojej stronie internetowej na prawie 2300 głosów większość, bo blisko 54% głosujących było na – tak.

Trzy opcje

Wstępny pomysł jest taki, aby szybkie statki pasażerskie regularnie poruszały się po Odrze na takich odcinkach, aby nie trzeba było ich śluzować, bo to wydłużyło by znacznie czas podróży. Wrocław preferuje statki z napędem ekologicznym lub hybrydowym. Ważne jest również to, aby czas rejsu tramwajem wodnym był atrakcyjny w stosunku do jazdy własnym samochodem. Oprócz kilkudziesięciu osób w statki mogłyby przewozić też rowery, aby odbywać podróże łączone. Przystanki z założenia mają być zlokalizowane w pobliżu ważnych obiektów, czy osiedli lub blisko przystanków lądowej komunikacji miejskiej.

Pierwsze założenia mówią np. o trasie z okolic jazu Opatowickiego do centrum (tzw Górną Odrą Wrocławską), z ostatnim przystankiem przy gmachu Uniwersytetu Wrocławskiego lub od śluzy Szczytniki (okolice mostu Zwierzynieckiego) tzw. Starą Odrą i kanałem Miejskim do Śluzy Miejskiej w okolice mostu Osobowickiego.

Na mapie zaznaczono również trasę od mostów Pomorskich (Śluzy Mieszczańskiej) do zimowiska barek przy moście Milenijnym i dalej na Kozanów i Osobowice.

Wrocław się zmienia

Jedno studium wykonalności na ten temat już powstało w 2005 roku. Jednak nie doczekało się realizacji. Jak mówi jego autor Ryszard Majewicz – to były inne czasy.

-"Wtedy specjaliści od transportu stwierdzili co prawda, że to nie będzie atrakcyjna czasowo forma transportu, jednak prawdziwym powodem było to, że ustawa o zamówieniach publicznych wyznaczała takie długie okresy na realizację, że trudno byłoby w tym czasie procedować taką inwestycję. I głównie z tego powodu zaprzestano realizacji projektu. Uważam jednak, że projekt ma duży potencjał i odpowiadałby na potrzeby mieszkańców - mówi Ryszard Majewicz.

Od tamtych czasów wiele się zmieniło. Węzeł wodny na Odrze został przebudowany, budowane są coraz bardziej nowoczesne statki. Do ich obsługi nie są potrzebne już trzy osoby a często wystarczy jedna. Technologie pozwalają też np. stworzyć przystanie, które umożliwią automatyczne dokowanie statków. Tramwaje wodne na świecie z powodzeniem funkcjonują np. w Oslo czy Amsterdamie (Canal Bus). W Polsce podobne rozwiązanie sprawdza się w Bydgoszczy i Trójmieście.

Tramwaj to nie konkurencja

Czternaście lat temu specjaliści liczyli czas podróży na podstawie rejsów zwykłych statków pasażerskich, które woziły wtedy turystów. Jednak gdyby statki były od podstaw zbudowane dla takiego projektu, rozwijały odpowiednią prędkość, posiadały dostosowane do wymiany pasażerów szerokie, automatyczne drzwi, ten czas mocno by się skrócił. Istotne jest również wyznaczenie w atrakcyjnych miejscach przystanków i zminimalizowanie czasu na wymianę pasażerów.

-"Dobry przykład to Wenecja, tam cumowanie odbywa się szybko i sprawnie nawet na falach zatoki morskiej i przy zmieniającym się poziomie wody. Cumowanie, wymiana pasażerów, dzwonek i statek płynie dalej – opowiada Ryszard Majewicz, specjalista gospodarki wodnej i pasjonat żeglugi śródlądowej.

Co ważne tramwaj wodny nie ma być też konkurencją dla "białej floty", która obsługuje głównie turystów i rejsy rekreacyjne. Regularny tramwaj na wodzie ma być alternatywą dla transportu lądowego.

Jak i gdzie miałby ostatecznie kursować, z jaką częstotliwością? Jaki napęd byłby najlepszy dla takiego środka transportu oraz ile taka inwestycja by kosztowała? Na te wszystkie pytania ma odpowiedzieć właśnie zlecone przez Prezydenta Studium Wykonalności Wrocławskiego Tramwaju Wodnego.

Historia tramwaju wodnego

Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej tramwaj wodny kursował we Wrocławiu na trasach:

- Hala Targowa (Przystań przy Hali Targowej) – Śluza Piaskowa – Śluza Mieszczańska – Osobowice

- Przystań Zwierzyniecka – Kanał Miejski – Osobowice

- Hala Targowa – Bartoszowice – Przystań Wilhelmshafen (obecnie ul. Braci Gierymskich .

Po zakończeniu II wojny światowej funkcjonowały następujące linie:

- Hala Targowa – Bartoszowice

- Przystań Zwierzyniecka – Kanał Miejski – Osobowice

- Most Pomorski – Osobowice.

Takie rozwiązanie stosowane było we Wrocławiu do lat 50. XX wieku. System komunikacji miejskiej oparty na tzw. tramwajach wodnych. Ten element stanowił jedynie uzupełnienie innych środków transportu. Były to małe statki wodne przeznaczone do regularnego przewozu pasażerów na wyznaczonych trasach i według ustalonego rozkładu jazdy. Użytkowane jednostki były statkami motorowymi, mieszczącymi maksymalnie od 50 do 60 osób. Podstawową różnicą w stosunku do promów jest to, że tramwaj wodny nie łączy dwóch punktów oddzielonych przeszkodą wodną (np. kursy z jednego brzegu na drugi), a kursuje po wyznaczonej trasie regularnie i zgodnie z rozkładem.




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tramwaj wodny
Port Wrocław
  • Michał Paweł Łukasz – 12.07.2019

    dobry pomysł, brakuje mi transportu towarów po polskich rzekach. Można przecież transportować z Gdańska aż do Krakowa duże konstrukcje jak i towary w kontenerach. Plus kolei i jako dopełnienie tiry lokalnie.

  • Asia Domagala – 13.07.2019

    Wrocław ma wieloletnie zaniedbania w infrastrukturze.... torowiska są w opłakanym stanie, wiele ulic jest w gorszym stanie niz zaraz po wojnie... więc pomysł ciekawy ale są zdecydowanie ważniejsze projekty do ogarnięcia 😶

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....