Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wyszehradzkie porozumienie ws. szlaku Odra, Łaba, Dunaj

infoship
01.02.2017 08:11
0 Komentarzy

Udrożnienie żeglowności, połączenie jednym szlakiem wodnymtrzech rzek: Odry, Łaby i Dunaju oraz aplikacja o środki unijne w tej sprawie -to cel porozumienia, które 31 stycznia w Warszawie podpisali odpowiedzialni zatransport wodny ministrowie z Polski, Czech i Słowacji.

Memorandum zostało podpisane przez ministra gospodarkimorskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka, ministra transportu CzechDana Toka oraz ministra transportu i budownictwa Słowacji Arpada Erseka.

Ministerstwo gospodarki morskiej tłumaczy, że głównym celemporozumienia o intensyfikacji współpracy ws. przywrócenia pełnej żeglowności narzekach Odra, Łaba i Dunaj będą wspólne działania w Unii Europejskiej na rzeczrewizji TEN-T (transeuropejskich sieci transportowych) i wpisania tych drógwodnych do sieci.

Minister Gróbarczyk wyjaśnił, że w tym celu powstanie gruparobocza, a następnie komisja wspólna, której zadaniem będzie znalezieniefinansowania dla tego przedsięwzięcia. Dodał, że intencją sygnatariuszymemorandum jest to, by jeszcze przed 2023 r. złożyć aplikację o finansowanie zUE i rozpocząć negocjacje z Komisją Europejską.

Gróbarczyk wskazał, że w przypadku Polski i Czech kluczowąinwestycją ma być budowa kanału Koźle-Ostrawa, który będzie polską częściądrogi wodnej do Dunaju. Minister poinformował, że koszt tej inwestycji, popolskiej stronie, szacowany jest na ok. 1,6 mld zł.

Szef resortu gospodarki morskiej mówił w zeszłym roku, żeGórna Odra zostanie dostosowana do parametrów czwartej klasy żeglowności w 2020r. W ramach budowy tzw. Odrzańskiej Drogi Wodnej w latach 2021-30 planowanejest m.in. wybudowanie kanału Koźle-Ostrawa.

Minister transportu Czech Dan Tok podkreślił na konferencji,że z perspektywy jego kraju największym priorytetem jest zwiększenieżeglowności Łaby i Odry. Poinformował, że na Łabie mają być budowane dwieśluzy, które pozwolą na żeglowność tą rzeką przez 360 dni w roku. Inwestycjakosztować będzie 1 mld koron czeskich. Czeski rząd przygotowuje też szerokiestudium wykonalności dot. zwiększenia żeglowności Odry, Łaby i Dunaju.

Minister transportu i budownictwa Słowacji Arpad Ersekpodkreślił, że w przypadku jego kraju, priorytet ma Dunaj. Poinformował, żerząd słowacki otrzymał już z UE 500 mln euro na konieczne inwestycje,prowadzone są też studia wykonalności, co do kolejnych.

Dunaj jest też priorytetem Węgier. Obecny na konferencjiwiceminister rozwoju narodowego Węgier Laszlo Mosoczi podkreślił, że ponad 5proc. międzynarodowego transportu odbywa się właśnie na tej rzece. Dlatego teżoprócz udrożnienia szlaku, rząd węgierski planuje budowę kilku portówrzecznych.

Ersek dodał, że chciałby też, aby w przyszłości w ramachmiędzynarodowych szlaków wodnych znalazło się połączenie Węgier z Serbią przezrzekę Cisę.

Wtorkowe spotkanie ministrów państw Grupy Wyszehradzkiej(V4) odbyło się z polskiej inicjatywy. Nasz kraj pełni obecnie prezydencję wgrupie. Ministrowie rozmawiali o: znaczeniu żeglugi śródlądowej w korytarzachsieci TEN-T, perspektywach włączenia polskich śródlądowych dróg wodnych dokorytarzy sieci TEN-T, rozwoju transportu intermodalnego czy roli transportuwodnego śródlądowego w rozwoju korytarzy transportowych.

Na terytorium Polski, znajdują się odcinki trzech głównychszlaków wodnych. Droga wodna E30 ? przebiegająca Odrzańską Drogą Wodną, łączącąMorze Bałtyckie w Świnoujściu z Dunajem w Bratysławie; droga wodna E40 ?łącząca Morze Bałtyckie od Gdańska z Morzem Czarnym w Odessie; droga wodna E70? łącząca Odrę z Zalewem Wiślanym i stanowiąca część europejskiego szlakukomunikacyjnego wschód-zachód łączącego Kłajpedę z Rotterdamem. (PAP)

Komentarze