TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoAir

TransInfo

Zbiornik Racibórz Dolny na półmetku
InfoShip.pl - Opublikowano: 19.10.2018 16:30:06
Zbiornik Racibórz Dolny na półmetku

Budowa zbiornika Racibórz Dolny jest zaawansowana w ponad 50 proc. - poinformował 18 października inwestor – Wody Polskie RZGW w Gliwicach. Budowa tego kluczowego dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego Odry obiektu ma trwać do stycznia 2020 r.

Jak ocenił podczas czwartkowej konferencji prasowej w pobliżu placu budowy wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski, gospodarz - Wody Polskie i stabilny wykonawca gwarantują ukończenie inwestycji.

-"Naszą intencją jest aby zbiornik Racibórz Dolny w przyszłości pełnił także funkcję retencyjną, rekreacyjną, gospodarczą, energetyczną oraz żeglugową, co wpisuje się w rządową strategię rozwoju śródlądowych dróg wodnych" - przypomniał Witkowski.

Jak poinformował dyrektor Wód Polskich RZGW w Gliwicach Łukasz Lange, stan zaawansowania rzeczowego i finansowego realizacji inwestycji przekroczył 50 proc. Równolegle prowadzone są prace na 23 odcinkach przedsięwzięcia, obejmującego obszar 26 km kw.

-"Znaczenie budowanego polderu Racibórz Dolny, jak również jego powierzchnia czynią tę inwestycję o znaczeniu przeciwpowodziowym priorytetową dla Wód Polskich i zarazem największą tego rodzaju w skali kraju. Postęp prowadzonych prac dowodzi znaczącego faktu, tak ważnego i pożądanego przez mieszkańców trzech nadodrzańskich województw: śląskiego, opolskiego i dolnośląskiego, że intencją inwestora jest to, aby zbudować zbiornik przeciwpowodziowy, nie zaś prowadzić inwestycję w przysłowiową nieskończoność" - podkreślił Lange.

-"Planowany termin zakończenia budowy raciborskiego polderu to styczeń 2020 r. Wówczas całkowicie wyeliminowane zostanie ryzyko powodzi ze strony rzeki Odry i tym samym zagrożenie dla zdrowia, mienia i życia blisko 2,5 mln ludności mieszkającej poniżej zbiornika" - zapowiedział dyrektor Wód Polskich RZGW w Gliwicach.

Według przedstawionych przez inwestora danych zaawansowanie realizacji inwestycji na przestrzeni lat 2013-2018 na 30 września br. wyniosło 52,4 proc. w ujęciu rzeczowym i 52,8 proc. w ujęciu finansowym.

Budowlana historia

Jak przypominano w czwartek, gliwicki RZGW w październiku 2016 r. odstąpił od kontraktu z prowadzącym prace od 2013 r. pierwotnym wykonawcą, firmą Dragados. Następnie otrzymał zgodę współfinansującego inwestycję Banku Światowego na wykonanie pozostałej (nie wykonanej) części projektów wykonawczych oraz robót zabezpieczających i niwelujących stratę sezonu budowlanego z dotychczasowymi podwykonawcami - w okresie do czasu wyłonienia nowego generalnego wykonawcy. RZGW szacował "prace wyprzedzające" na 120 mln zł.

W kwietniu 2017 r. ruszył przetarg na wykonanie brakujących prac, a w lipcu otwarto oferty. Z końcem listopada 2017 r. RZGW podpisał umowę na dokończenie zbiornika z konsorcjum Budimeksu i firmy Ferrovial Agroman. Wartość kontraktu wynosi 734,85 mln zł netto. Budimex ma 95-proc. udział w konsorcjum, a Ferrovial Agroman - 5 proc.

Obecnie budowa zapory czołowej zaawansowana jest w 57 proc., zapory lewobrzeżnej z obiektami towarzyszącymi - 58 proc., prawobrzeżnej z obiektami towarzyszącymi - 60 proc. Zaawansowanie budowy zaplecza eksploatacyjnego zbiornika określono na 72 proc., a zagospodarowanie czaszy zbiornika – na 54 proc.

Kontraktowy termin zakończenia prac to 18 stycznia 2020 r.; rok później przypada koniec okresu zgłaszania wad.

Przedstawiona w czwartek struktura finansowania budowy zbiornika (koszt robót budowlanych to 1,56 mld zł), to kwoty: 532,5 mln zł z budżetu państwa, 41,6 mln zł z NFOŚiGW oraz WFOŚiGW, 109,6 mln zł z Banku Światowego, 457,4 mln zł z BRRE oraz 417 mln zł z Funduszu Spójności.

Na razie zbiornik Racibórz Dolny ma być zbudowany jako polder o powierzchni 26,3 km kw., czyli suchy zbiornik wypełniany wodą tylko przy powodzi. Jego maksymalna pojemność wyniesie 185 mln m sześc. wody – będzie to największy taki zbiornik w kraju. Jego zapora czołowa ma mieć 4 km długości (znajdzie się tam budowla przelewowo-spustowa), zapora lewobrzeżna - 9,6 km, a prawobrzeżna - 8,8 km. Ziemne zapory mają mieć do ok. 10 m wysokości.

Zbiornik zacznie działać przy wartości przepływu wody w Odrze powyżej 1210 m sześc na sekundę.

Zbiornik Racibórz Dolny zaprojektowano jako element systemu przeciwpowodziowego Odry. Oznacza to, że bez tego zbiornika inne inwestycje przeciwpowodziowe na tej rzece w razie powodzi nie zadziałają właściwie. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
hydrobudowa
Odra
Wody Polskie
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...