Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Znaleźć 50 mln zł na udrożnienie Kanału Gliwickiego

infoship
10.07.2017 08:11
0 Komentarzy

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zrobiwszystko, aby znaleźć w tym roku 50 mln zł na przywrócenie żeglowności KanałuGliwickiego w podstawowym zakresie – zapowiedział 7 lipca w Sejmie wiceszeftego resortu Jerzy Materna.

Wyjaśnił,że zgodnie z informacjami przekazanymi przez zarządcę tej drogi wodnej –Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach – środki w tej wysokościumożliwią likwidację osadów dennych, zakwalifikowanych jako niebezpieczne,najbardziej zamulonego odcinka Dzierżno – Port Gliwice oraz modernizacjęumocnień brzegowych.

-„Ministerstwo robi wszystko, by te środki, w wysokości 50 mln zł, znalazłysię w bieżącym roku” – podkreślił Materna.

Wiceszef resortu odpowiadał w piątek w Sejmie na pytania posłów PiSJarosława Gonciarza i Wojciecha Szaramy w sprawie potencjału i możliwościwykorzystania Kanału Gliwickiego, będącego częścią Odrzańskiej Drogi Wodnej.

Materna przypomniał, że w planach ministerstwa określonych w”Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata2016-2020 z perspektywą do 2030″ znajduje się m.in. osiągnięcie międzynarodowejklasy żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz włączenie jej w sieć europejskichdróg wodnych. Pierwszym krokiem do realizacji tego priorytetu jest likwidacjatzw. wąskich gardeł, czyli miejsc ograniczających żeglugę śródlądową.

Materna przypomniał, że w założeniach, w perspektywie krótkoterminowejplanuje się na Kanale Gliwickim zakończenie prac remontowo-modernizacyjnychśluz – do przywrócenia ich sprawności i funkcjonalności w ramach istniejącejklasy drogi wodnej oraz rozpoczęcie prac projektowo-modernizacyjnych stanowiskkanału do klasy V (o ile będzie to uzasadnione, ponieważ równolegle doistniejącego kanały będzie biegł przyszły Kanał Śląski).

W perspektywie długoterminowej na Kanale Gliwickim należy realizować etapowąprzebudowę stanowisk kanału do klasy V, wraz z budową nowych śluz obok obecnieistniejących (o ile będzie to uzasadnione).

Wiceminister przypomniał, że obecnie środkami Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko finansowana jest modernizacja czterech z sześciuśluz Kanału Gliwickiego (śluzy w Rudzińcu i Kłodnicy zostały już przy wsparciuPOIiŚ na lata 2007-2013 zmodernizowane – prace zakończyły się w 2015 r.).

Z przewidzianego do końca 2018 r. projektu POIiŚ „Modernizacja śluzodrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do IIIklasy drogi wodnej. Etap I. Faza II” o wartości 50,5 mln zł, finansowane sądocelowe prace na śluzach w Łabędach i Dzierżnie.

Według informacji przekazywanych wcześniej PAP przez RZGW umowy z wybranym w2012 r. wykonawcą prac w tych obiektach zostały wypowiedziane – dla Łabęd zkońcem marca 2016 r., a dla Dzierżna – 23 czerwca br. (w przypadku Łabęd wprzetargu na dokończenie prac w piątek wybrano najkorzystniejszą ofertę;sytuacja drugiego obiektu jest analizowana).

Ze środków przewidzianego do końca 2020 r. projektu POIiŚ „Modernizacja śluzodrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do IIIklasy drogi wodnej – etap II” o wartości 110,1 mln zł, finansowane mają byćremonty śluz Nowa Wieś oraz Sławięcice. Według informacji RZGW trwa jeszczeprocedura wyboru wykonawcy docelowych prac modernizacyjnych w obu tych śluzach.

Poza tymi modernizacjami – zaznaczył w Sejmie wiceminister – należy usunąćna Kanale Gliwickim wypłycenia. W obecnym roku na to działanie administracjawodna zaplanowała wydatki rzędu 140 tys. zł.

-„W celu udrożnienia Kanału Gliwickiego do przywrócenia regularnej żeglugiśródlądowej zgodnie ze wstępnymi szacunkami przekazanymi przez RZGW Gliwice,należy w pierwszym etapie prac wydać ok. 50 mln zł. Środki finansowe w tejwysokości umożliwią likwidację osadów dennych, zakwalifikowanych jakoniebezpieczne, najbardziej zamulonego odcinka Dzierżno – Port Gliwice orazmodernizację umocnień brzegowych” – podkreślił minister, deklarując działania,by środki te zabezpieczyć jeszcze w tym roku.

-„Przywrócenie regularnego transportu śródlądowego na Odrzańskiej DrodzeWodnej jest priorytetem rządu” – zaznaczył Materna sygnalizując, że zapowiadanejuż uruchomienie transportu Kanałem Gliwickim i Odrą węgla dla rozbudowywanejprzez grupę PGE Elektrowni Opole może „stać się istotną informacją dlakolejnych przedsiębiorstw, np. Grupy Azoty”.

-„Dodatkowy zakres prac na Kanale Gliwickim określi studium wykonalności dlamodernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej” – zapowiedział w Sejmie wiceminister (wśrodę sygnalizował w Szczecinie, że przetarg na wykonanie studium ma byćogłoszony za kilka tygodni).

Wiceszef MGMiŻ przyznał też że aktualnie na Kanale Gliwickim odbywa sięjedynie „niewielki transport ładunków, głównie kruszywa”. Podkreślił równieżcoraz większe zainteresowanie tą drogą wodną ze strony branży turystycznej.

W poniedziałek Śląskie Centrum Logistyki w Gliwicach, będące m.in.operatorem portu przy Kanale Gliwickim odwiedził minister gospodarki morskiej iżeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Zapowiedział, że do końca tego roku, kosztemok. 50 mln zł, przywrócona zostanie żeglowność Kanału Gliwickiego; z koleijesienią pierwsze barki z węglem mają popłynąć Odrą z Górnego Śląska do Opola iWrocławia.(PAP)

Komentarze